آرشیو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۵
داخلی
۵

ایمپلنت مغزی از جنس ابریشم در درمان آسیب نخاعی

محققان می گویند یک ایمپلنت مغزی که بخشی از آن از ابریشم ساخته شده، می تواند با ذوب شدن بر روی سطح مغز، ارتباط «دقیقی» برای ثبت علایم فراهم آورد.

آزمایش های انجام شده بر روی ابزار ابداعی این محققان نشان داد که الکترودهای نازک و قابل انعطاف نسبت به ابزارهای سخت و ضخیم تر، علائم مغز یک گربه را بطور دقیقتر ثبت کرد. محققان همچنین گزارش دادند: چنین ابزارهایی می تواند به افراد مبتلابه صرع، آسیب های نخاعی و حتی استفاده از دست و پاهای مصنوعی کمک کند. «جان راجرز» از دانشگاه «ایلینویز» و همکارانش در دانشگاه «پنسیلوانیا» و دانشگاه «تافتس»، این مجموعه های الکترودی را با استفاده از پروتئین ابریشم و الکترودهای نازک فلزی ساختند.

محققان همچنین گزارش دادند: ابریشم زیست سازگار و محلول در آب است، این ماده در مغز حل می شود و الکترودها را بر روی آن باقی می گذارد. محققان این الکترودها را بر روی گربه هایی که بی حس شده بودند، اما چشم هایشان باز بود، آزمایش کردند. الکترودها علائم چشمان گربه ها را درحالی که به آنها تصاویری نشان داده می شد، ثبت کردند. دکتر «والتر کوروشتز» از «موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی» گفت: این پیوندها این قابلیت را دارد که تماس میان الکترودها و بافت مغزی را به حداکثر و آسیب وارده به مغز را به حداقل برساند. وی افزود: این پیوندها می تواند سکویی برای گستره ای از ابزارهایی باشد که در درمان صرع، آسیب های نخاعی و سایر اختلالات عصبی کاربرد دارد.