آرشیو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۵
گزارش زندگی
۱۴

مشاور سرطان

م- م از قم

حدود 5 سال پیش یک جراحی سینه انجام دادم. بیش از 3 سال است که دستم ورم می کند. این ورم ناشی از چیست؟

دکتر حقیقت

ورم دست به عنوان یک عارضه بیش از 30 درصد افرادی را که تحت جراحی های سینه قرار می گیرند، درگیر می کند.شایع ترین زمان بروز این عارضه 2 سال اول بعد از جراحی است البته در صورت دیده نشدن این حالت تا پایان دو سال نباید آن را فراموش کرد. چرا که ممکن است با یک بی احتیاطی یا ضربه ساده و صدمه به مجاری لنفاوی، انسداد این مجرا دیده شود.انسداد ساده مجاری لنفاوی یکی از شایع ترین علل ورم دست است. اما نباید احتمال عود بیماری یا بدخیمی مجاری لنفاوی را رد کرد هرچند ابتلابه این مشکلات بسیار نادر است.بعد از مشخص کردن علت که تنها با بررسی های کامل امکانپذیر است باید از درمان های مناسب استفاده کرد. احتقان زدایی ترکیبی از متداول ترین درمان های انسداد مجاری لنفاوی است.

ن- ش- 36 ساله از خرم آباد

سرطان انتهای روده بزرگ درمان قطعی دارد؟ و آیا این سرطان جنبه ارثی دارد؟

دکتر نجفی

درمان سرطان انتهای روده بزرگ براساس شدت درگیری جداره روده و غدد لنفاوی درگیر و میزان وسعت در بدن متفاوت است. این سرطان نیاز به پرتودرمانی و شیمی درمانی دارد و در برخی موارد جراحی نیز ضرورت می یابد. در مورد سوال دوم باید بدانید درصد بالایی از این سرطان جنبه ارثی دارد. برای تشخیص این مسئله به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایشاتی، نوع سرطان شما را شناسایی کند. در صورتی که بیماری تان ارثی است، فرزندان، خواهران و برادران تان بهتر است هر 10 سال یکبار به منظور بررسی به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکتر آسیه الفت بخش، جراح پستان و عضو پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی

دکتر صفا نجفی، فوق تخصص سرطان شناسی و عضو پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی

دکتر کیوان مجیدزاده، متخصص ژنتیک سرطان

دکتر شهپر حقیقت، لنفوتراپیست و عضو پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی

دکتر معصومه نجفی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی سرطان پستان

دکتر نسرین السادات علوی، متخصص جراحی عمومی، جراحی سرطان پستان و عضو پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی

سوالات خود را هر هفته دو شنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با شماره تلفن 88757758 با مشاوران در میان بگذارید و پاسخ ها را در روز شنبه در همین صفحه بخوانید.