آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۷
اخبار اقتصادی
۴

با تصویب مجلس تعرفه واردات 70 درصدی خودرو لغو شد

مجلس شورای اسلامی، تعرفه 70درصدی واردات خودروی سواری را که در قانون بودجه سال 1389 کل کشور تعیین شده بود لغو کرد.

نمایندگان خانه ملت، در ادامه بررسی طرح ارتقای کیفی تولید خودرو و دیگر تولیدات داخلی، جزء دال از بند 15 قانون بودجه سال 1389 کل کشور را لغو کردند.

براساس این بخش از قانون بودجه، تعرفه واردات خودروی سواری در سال 1389 هفتاد درصد تعیین شده بود.

براین اساس، دولت موظف شد تعرفه واردات خودروی سواری و همه اقلامی که تولیدات داخلی، پاسخگوی نیاز داخلی است، یا واردات آنها به تولید و اشتغال داخلی آسیب می رساند و همچنین تعرفه واردات اقلام غیر ضرور و کالاهای تشریفاتی را به گونه ای تعیین کند که تولیدات و اشتغال داخلی آسیب نبیند و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

آئین نامه اجرایی این قانون را باید وزارت صنایع و معادن با همکاری وزارتخانه های بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی تهیه کند و به تصویب هیئت وزیران برساند.

همچنین وزارت صنایع و معادن مکلف است گزارش اجرای این قانون را هر سه ماه یک بار به کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

بدین ترتیب بررسی طرح ارتقای کیفی تولید خودرو و دیگر تولیدات داخلی به پایان رسید.

مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات طرح ارتقای کیفی تولید خودرو و دیگر تولیدات داخلی، در مصوبه ای شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد را ممنوع کرد.

نمایندگان مجلس در این مصوبه نیروی انتظامی را مکلف کردند فقط خودروهای با تاییدیه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی را شماره گذاری کند.

مجلسی ها افزون بر تعیین تکلیف برای نیروی انتظامی، همچنین وزارت صنایع و معادن را نیز مکلف کردند با همکاری موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و با استفاده از ظرفیت های قانونی، استانداردهای 51 گانه، قطعه ساز، استانداردهای ایمنی و آلایندگی و خدمات پس از فروش را اعمال و از تولید یا ورود خودروها و قطعات خودرویی غیر استاندارد جلوگیری کند.

منظور از خودرو در این قانون، انواع خودرو شامل: سواری، وانت، اتوبوس، مینی بوس، کامیون، کامیونت، کشنده (تریلر و لوکوموتیو) و موتورسیکلت است.