آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۷
اخبار خارجی
۱۶

تشدید درگیری های خونین در تایلند کشته ها به 37 نفر رسید

با تشدید ناآرامی ها در تایلند و دخالت مستقیم ارتش شمار قربانیان از مرز 37 نفر گذشت. در این درگیری ها 244 نفر نیز مجروح شدند.

با تشدید درگیری ها بین قرمزپوشان معترض و نیروهای امنیتی در بانکوک، پایتخت تایلند که از هفته گذشته پس از یک آرامش نسبی شروع شد، شمار قربانیان به 37 کشته و 244 مجروح رسید. در این ناآرامی ها که از 2 ماه پیش با هدف انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات مجدد شروع شد، مجموعا 62 نفر کشته و بیش از 1700 نفر نیز مجروح شده اند.

آخرین گزارش ها نیز حاکی است، در این درگیری ها که وارد فاز مسلحانه شده، دولت با اعلام حکومت نظامی اعلام کرد، برای پراکندن قرمزپوشان مسلح به سلاح سرد و گرم، از گلوله های جنگی استفاده می کند.

در پنج استان وضعیت اضطراری حاکم شد و تحلیلگران پیش بینی وضعیتی به مراتب بدتر برای روزهای آینده کرده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز دراین باره نوشت: شدت درگیری ها به حدی رسیده که بخش هایی از شهر 12 میلیون نفری بانکوک به منطقه ممنوعه تبدیل شده و سربازان علیه تظاهرکنندگانی که بعضا مسلح هستند از سلاح های جنگی و گازهای اشک آور استفاده می کنند.

از سوی دیگر، با افزایش لحظه به لحظه تلفات درگیری ها، تظاهرکنندگان اعلام کردند خواستار دخالت سازمان ملل برای بازگرداندن آرامش هستند، درخواستی که به صراحت از سوی دولت رد شد. تظاهرکنندگان همچنین از پادشاه کشور خواستند برای پایان دادن این بحران وارد عمل شود چرا که وی دارای محبوبیت زیادی در این کشور است.

یادآور می شود، موج جدید ناآرامی ها که از هفته گذشته آغاز شد، پس از آن روی داد که «آبهیست وجاجیوا»، نخست وزیر تایلند با تغییر موضعی ناگهان پیشنهاد خود برای انحلال پارلمان و برگزاری زودهنگام انتخابات را پس گرفت و همزمان با این موضع گیری، ارتش نیز از آمادگی خود برای «پاکسازی» مناطق اشغال شده توسط قرمزپوشان خبر داد.

خبر آخر اینکه، استرالیا نیز همچون آمریکا، انگلیس، آلمان و ژاپن سفارت خود در بانکوک را تعطیل و از شهروندان خود خواست به این کشور توریستی سفر نکنند.