آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار کشور
۲

رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه هند تاکید کرد: همکاری و اثرگذاری ایران و هند در ایجاد نظامات جدید جهانی

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و هند نسبت به مسائل جهانی دیدگاه مشترک انسانی دارند، اظهار داشت: دو کشور با کمک هم می توانند در ایجاد نظامات جدید برای آینده جهان همکاری و اثرگذاری داشته باشند.

دکتر محمود احمدی نژاد در دیدار وزیر خارجه هند گفت: ایران و هند به سه دلیل باید همواره در کنار هم بوده و نمی توانند از هم جدا باشند، وجود ویژگی های فرهنگی و سابقه تاریخی مشترک، شرایط و منافع منطقه ای که ایجاد می کند دو کشور این شرایط را با کمک هم مدیریت کنند و شرایط کنونی حاکم بر جهان عوامل اصلی وجود همکاری های نزدیک بین دو کشور است.

رئیس جمهور گفت: شرایط جهان به سرعت در حال تغییر است و نظاماتی که طی دهه های گذشته در بخش اقتصاد، سیاست و امنیت جهانی حاکم بود، امروز با شکست مواجه شده است و جهان نیازمند نظامات جدیدی است که اگر کشورهایی مانند ایران و هند غفلت کنند، دیگران مجددا سیستم های یک طرفه و ظالمانه خود را بازسازی و بر ملت ها تحمیل خواهند کرد.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه هند همواره در تحولات و تغییرات اساسی دنیا پیشتاز و پیشگام بوده است، گفت: در شرایط کنونی جهان نیز هند می تواند نقش مهم تری را ایفا کند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های ایران و هند گفت: دو کشور براساس دیدگاه مشترک نسبت به موضوعات جهانی باید همکاری ها و مناسبات خود را هر چه بیشتر افزایش دهند. روابط دو کشور نه تنها علیه کسی نیست؛ بلکه به نفع همه است؛ چرا که ایران و هند همیشه خواهان صلح و امنیت در منطقه و جهان هستند.

وزیر خارجه هند نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و هند مشترکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند گفت: دو کشور در حال توسعه هستیم و باید از توانایی ها و تجربیات یکدیگر برای پیشرفت کشورهای خود استفاده کنیم.

وی گفت: هند همیشه خواهان ایرانی پیشرفته و سعادتمند است و ایران را به خاطر مبارزه در راستای منافع خود تحسین می کند.

وزیر خارجه هند همچنین با بیان اینکه اجلاس سران گروه 15 بسیار رضایت بخش و موثر بود، خاطر نشان کرد: هند از ایران به خاطر ریاست بر گروه 15 و برگزاری موفقیت آمیز چهاردهمین نشست سران این گروه قدردانی می کند و باید تلاش کنیم گروه 15 هر چه بیشتر فعال تر شود.