آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار اقتصادی
۴

ایران امسال 20میلیون تن غلات تولید می کند

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی، تولید غلات ایران برای سال زراعی جاری را 8/20میلیون تن پیش بینی کرد که این رقم نسبت به سال قبل 10درصد رشد خواهد داشت.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی طی گزارشی نخستین پیش بینی خود از میزان تولید غلات در جهان طی سال 2010 را ارائه کرده است.

براساس این گزارش موسوم به «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی» تولید غلات جهان طی این سال با 5/1درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن مواجه خواهد شد و به 2286میلیون تن خواهد رسید.

کشورهای در حال توسعه بزرگترین تولیدکننده غلات در جهان محسوب می شوند که به پیش بینی فائو تولید غلات در این کشورها طی سال 2010 با رشد 8/4درصدی به 1286میلیون تن خواهد رسید. اما تولید غلات کشورهای توسعه یافته 4/2درصد کاهش پیدا می کند و به 999 میلیون تن می رسد.

فائو همچنین پیش بینی کرده است تولید غلات در ایران طی سال زراعی جاری از مرز 20میلیون تن بگذرد و به 8/20میلیون تن برسد. این رقم نسبت به سال قبل نزدیک به دو میلیون تن افزایش خواهد داشت که رشد 1/10درصدی را نشان می دهد. تولید غلات ایران سال گذشته 9/18میلیون تن و در دو سال گذشته 9/14میلیون تن بوده است.

گندم مهمترین غله تولیدی ایران است که انتظار می رود تولید آن در سال زراعی جاری با افزایش یک میلیون تنی نسبت به سال قبل از آن به 14میلیون تن برسد. تولید گندم ایران در سال زراعی گذشته 13میلیون تن و در دو سال گذشته 8/9میلیون تن اعلام شده بود.