آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار خارجی
۱۶

دولت تایلند پیشنهاد مجلس برای مذاکره با مخالفان را نپذیرفت

دولت تایلند پیشنهاد رئیس مجلس سنا برای میانجیگری مذاکرات صلح بین قرمزپوشان مخالف و دولت را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «سوتپ تاگسوبان»، معاون نخست وزیر تایلند روز گذشته در پاسخ به پیشنهاد رئیس مجلس سنا برای میانجیگری مذاکرات صلح بین قرمزپوشان و دولت، آن را «بی معنی» خواند.

وی همچنین افزود: «نیروهای امنیتی به غیر نظامیان شلیک نمی کنند؛ آنها در حال انجام وظیفه در راستای دستورات دولت هستند.»

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نیز با اعلام اینکه «مخالفان نیز به پیشنهاد میانجیگری رئیس مجلس سنا موافقت کرده اند» نوشت: در صورتی که دولت این پیشنهاد را می پذیرفت، از شدت درگیری های خیابانی که در شش روز اخیر به مرگ 37 نفر و زخمی شدن 266 نفر منجر شد، کاسته می شد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز از نادیده گرفتن ضرب الاجل دولت ازسوی قرمزپوشان خبر داد و نوشت: به رغم تاکید مقام های دولتی و امنیتی تایلند بر اتخاذ رویکردهای سخت گیرانه در برابر معترضانی که محل اشغال خود را ترک نمی کنند، مخالفان حاضر به ترک مقرهای خود نشده اند.

براساس این گزارش، یک هواپیمای نظامی، روز گذشته و همزمان با نزدیک شدن به ساعت 3 بعدازظهر (پایان ضرب الاجل 24 ساعته) اقدام به پخش اعلامیه هایی بر فراز محل استقرار مخالفان کرد که روی آن نوشته شده بود، در صورت عقب نشینی نکردن قرمزپوشان، پس از دستگیری به 2 سال زندان محکوم خواهند شد.

گفتنی است، موج جدید درگیری ها که طی آن یک ژنرال حامی مخالفان نیز کشته شده است، پس از آن آغاز شد که که «آبهیست وجاجیوا»، نخست وزیر تایلند پیشنهاد خود را برای مذاکره با مخالفان طرفدار «تاکسین شیناواترا» پس گرفت.

یادآور می شود این ناآرامی ها که از 2 ماه پیش و با هدف سرنگونی دولت آغاز شده تاکنون به کشته شدن بیش از 60 تن منجر شده است.

خبر آخر اینکه یک روز پس از درخواست قرمزپوشان معترض برای مداخله سازمان ملل، این سازمان ازدولت «وجاجیوا» خواست به مذاکره با معترضان پرداخته و بدین ترتیب از ادامه خشونت ها جلوگیری کند.