آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار خارجی
۱۶

سنای آمریکا جلو کمک صندوق بین المللی پول به یونان را گرفت

سنای آمریکا با اکثریت قاطع آرا طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن دولت واشنگتن به صندوق بین المللی پول اجازه کمک مالی به یونان را نخواهد داد.

به نوشته روزنامه تلگراف چاپ لندن، روز گذشته سناتورهای آمریکایی با 94 رای موافق و بدون رای مخالف، در مقابل کمک مالی واشنگتن به اروپای بحران زده ایستادند.

تعبیر تلگراف درباره این مصوبه این بود که حال «اروپایی ها خودشان به تنهایی باید بحران موجود را حل کنند».

«جان کورنین» نماینده تگزاس در سنای آمریکا درباره این مصوبه گفت: «ما در مقابل تصمیم صندوق بین المللی پول برای خرج دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی برای نجات دولت های ناکارآمد خارجی ایستادیم».

«دیوید ویتر» سناتور از لوئیزیانا نیز گفت «پول آمریکا تمام شده است. کشور ما خودش هزاران میلیارد دلار بدهکار است. ما استطاعت این را نداریم که بدهی دیگر کشورها را نیز به دوش بکشیم».براساس این مصوبه نماینده آمریکا که دارای حق وتو در صندوق بین المللی پول است، اعطای کمک به یونان را وتو خواهد کرد. بدین صورت که بنا شده است نماینده آمریکا با اعطای کمک به کشوری که بدهی هایش از 100 درصد تولید ناخالص داخلی اش بالارفته مخالفت می کند. اما بدهی یونان از 100 درصد تولید ناخالص ملی این کشور بالاتر رفته و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به 150 درصد برسد. گفتنی است بخش بزرگی از بودجه این صندوق را آمریکا تامین می کند و واشنگتن سهام دار اصلی آن است.