آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
دانش و پژوهش
۷

اتوبوس های قرن 21

یکی از خودروسازان بزرگ ژاپن به تازگی اتوبوس جدیدی را روانه بازار کرده است که جدیدترین امکانات و فناوری های روز را در اختیار مسافران قرار می دهد. این اتوبوس به شیشه های هوشمندی مجهز است که این قابلیت را دارند که به طور اتوماتیک تنظیم شده و سرنشینان را در برابر پرتوهای خطرناک نور خورشید محافظت کنند تا به پوست آنها آسیبی نرسد.

این اتوبوس هوشمند محصول شرکت «هینوموتورز» است و به گفته کارشناسان می تواند تا 99 درصد از ورود اشعه های خطرناک خورشید به داخل جلوگیری کند. فناوری به کار گرفته شده در ساخت این شیشه ها به مسافران امکان می دهد در یک چشم به هم زدن میزان درخشندگی، نور، درجه حرارت و اشعه های مختلف خورشیدی را به سادگی تنظیم کنند.

این در حالی است که تا پیش از این شرکت آمریکایی mac موفق شده بود این فناوری را به نام خود ثبت و آن را در اتوبوس های مدرن و توریستی «Selega Premium» استفاده کند. این اتوبوس آمریکایی علاوه بر شیشه های هوشمند، این قابلیت را هم دارد که یک سیستم ارتباطات بی سیم پیشرفته را پشتیبانی کند و مسافران می توانند از کامپیوترهای کوچکی که به صندلی های آنها متصل است استفاده کنند و به اینترنت وصل شوند. اما شرکت ژاپنی هینو موتورز به جای برقراری ارتباط اینترنتی برای مسافران از یک سیستم ترمز الکترونیکی استفاده کرده و خودروهایش این توانایی را دارند در صورتی که راننده دچار خواب آلودگی شد یا نتوانست در صورت بروز مشکلی، به درستی عکس العمل نشان دهد، اتوبوس به طور خودکار سرعت خود را کاهش داده و توقف کند.

گفتنی است شیشه های این اتوبوس به نحوی طراحی شده اند که با فشردن یک دکمه توسط مسافر، نسبت به استانداردهای شیشه های معمولی 7 تا 8 برابر کدرتر می شوند.