آرشیو پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
اجتماعی
۴

رئیس سازمان سنجش در گفت وگو با «ایران» نحوه اجرای آئین نامه «مهمان مبنا» راتشریح کرد

جزئیات پذیرش دانشجوی مهمان

گروه اجتماعی همه دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی جدید که خواستار انتقال به دانشگاه های شهر خود هستند، باید تا پایان تحصیل خود شهریه ای برای این انتقال بپردازند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار «ایران» با اعلام این خبر گفت: به دنبال تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اجرای آئین نامه مهمان مبنا، سازمان سنجش نتیجه درخواست های دانشجویان جدیدالورود را پس از یک ماه به دانشگاه محل تحصیل آنها اعلام می کند. به گفته دکتر محمدحسین سرورالدین، دانشجویان فعلی دوره روزانه که در دانشگاه مورد درخواست پذیرش شوند، باید معادل شهریه دانشجویان دوره شبانه شهریه بپردازند، دانشجویان دوره شبانه نیز که در دوره شبانه دانشگاه مقصد پذیرش شوند در دانشگاه مبدا فقط شهریه ثابت اما در دانشگاه مقصد شهریه کامل می پردازند و روند پرداخت شهریه در آئین نامه مهمان مبنا تا پایان دوره تحصیل اجرایی می شود. وی با اشاره به محدودیت پذیرش دانشجوی مهمان در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: دانشگاه های دولتی حداکثر تا 20 درصد و دانشگاه های غیرانتفاعی حداکثر تا 15 درصد ظرفیت خود مجاز هستند که دانشجوی مهمان پذیرش کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این مطلب که

پذیرفته شدگان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی، رشته دکتری دامپزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مشمول استفاده از این آئین نامه نمی شوند، گفت: البته سازمان سنجش این آمادگی را دارد که این آئین نامه را برای دانشجویان رشته های علوم پزشکی نیز اجرایی کند در صورتی که وزارت بهداشت همچون وزارت علوم قصد اجرای آئین نامه مهمان مبنا را داشته باشد.

همه دانشگاه های غیرانتفاعی ملزم به پذیرش نیستند

سرورالدین درباره تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی دوره کاردانی موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی نیز گفت: دستورالعمل تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی در مقطع کاردانی به همه موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی ابلاغ شده است و هر دانشگاهی که ظرفیت خالی داشته باشد، از متقاضیان ثبت نام به عمل می آورد، بنابراین این دانشگاه ها موظف نیستند از همه متقاضیان ثبت نام به عمل آورند، چرا که ظرفیت کلاس های این دانشگاه ها حداکثر 40 نفر تعیین شده است و بیش از این امکان پذیر نیست.