آرشیو پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
تولید
۹

وزیر بازرگانی: رقابت مداری جایگزین یارانه مداری می شود

وزیر بازرگانی درپیامی به شانزدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی، هدفمندسازی یارانه ها را آغاز جهش جدیدی برای آزادسازی انرژی های نهفته در حوزه تولید و تجارت دانست. «مهدی غضنفری» در این پیام با تاکید بر ضرورت اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها عنوان کرد: انتظار می رود با اجرای این قانون، رقابت مداری جای یارانه مداری را بگیرد و به دولت در بهبود فضای کسب و کار کمک شود.

وی در این پیام که توسط «مسعود موحدی» قائم مقام وزارت بازرگانی قرائت شد، هدفمند سازی یارانه ها را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت دانست. وزیر بازرگانی معتقد است: برای دستیابی به موفقیت و جهش صادراتی در شرایط هدفمند سازی یارانه ها در گام نخست باید هزینه ها مدیریت شود. به گفته غضنفری، هزینه های پنهان و زائد باعث افزایش قیمت کالاو خدمات شده و موجب از دست رفتن قدرت صادراتی محصولات می شود.

وی با بیان این که قانون هدفمند سازی یارانه ها با اصلاح نسبی قیمت ها منجر به افزایش بهره وری و رقابت پذیری اقتصاد می شود، افزود: با حذف یارانه ها قیمت ها واقعی شده و این امر فرصتی برای صادرکنندگان خواهد بود تا کالای رقابت پذیر در بازارهای هدف عرضه کنند.

وزیر بازرگانی واگذاری نمایندگی به مشتریان خارج از کشور، تولید مشترک با شرکت های داخلی و خارجی، توجه دقیق تر به مزایای تولید رقابتی، توجه بیشتر به بسته بندی، برند سازی و اطلاع رسانی و تبلیغات موثر را از دیگر محورهای موفقیت در شرایط هدفمندسازی دانست.

وی با این جمله که «تولید کیفی و مدیریت موثر واردات لازمه صادرات ماندگار است»، اظهار داشت: موفقیت در بازارهای جهانی به دو عامل کیفیت و قیمت کالاوخدمات وابسته اس