آرشیو پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
قاب عکس
۱۸

پوشش هایی برای محافظت از مفاصل

درد و التهاب مفاصل از جمله مشکلات شایع دوران میانسالی و سالمندی است که به فاکتورهای متعددی از جمله سن، جنسیت و بیماری های التهابی مفاصل، آسیب یا پارگی مفاصل بستگی دارد. پوکی استخوان و آرترئید روماتوئید نیز از بیماری هایی به شمار رفته که درد و التهاب مفاصل از جمله علائم بیماری محسوب می شود. تغییر سبک زندگی و بهره مندی از الگوهای سلامتی کمک فراوانی به پیشگیری از ابتلابه درد مفاصل در دهه های مختلف زندگی می کنند.

محافظت از مفاصل

محافظت از مفاصل در طول زندگی، یکی دیگر از روش های پیشگیری از ابتلابه درد مفاصل است. به عقیده متخصصان، بیشتر دردهای مفصلی دوران سالمندی و میانسالی ریشه در جراحات و آسیب دیدگی های تاندون ها و رباط در سال های گذشته دارد.

ورزشکاران و افرادی که فعالیت های پرخطر مانند اسکیت سواری و اسکی دارند، بهتر است از نوارهای محافظ در نواحی آرنج و زانو استفاده کنند. همچنین استفاده از پوشش های محافظتی مخصوص ورزشکاران هنگام انجام بازی هایی مانند تنیس به پیشگیری از درد مفاصل کمک می کند.

استرس

قرار گرفتن در شرایط استرس زا، افزایش ترشح هورمون کورتیزول و در نتیجه مقاومت بدن به این هورمون یکی دیگر از علل افزایش احتمال دردهای مفصلی و اسپاسم های عضلانی می شود. همچنین کاهش سنتز کلاژن در بافت های غضروفی از دیگر نتایج استرس در افراد است.

محققان اجتناب از قرار گرفتن در شرایط استرس زا و بهره مندی از تکنیک های آرام بخش را از روش های کاهش احتمال ایجاد درد مفاصل در افراد معرفی می کنند.

گاهی اوقات، محافظت نکردن از مفاصل باعث نرمی غضروف و به دنبال آن سائیدگی مفاصل، آرتروز می شود. تحقیقات نشان می دهد در افرادی که با تغییر سبک زندگی از آسیب دیدگی مفاصل پیشگیری می کنند احتمال ابتلابه آرتروز و التهاب مفاصل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.