آرشیو پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
قاب عکس
۱۸
جوانه ها

ایده ای برای مقابله با سرماخوردگی

گل کلم دارای دانه های سیاهرنگی است که پس از جوانه زدن قابل مصرف همراه سالاد است. یک تا دو قاشق از دانه گل کلم را بشویید، سپس لابه لای یک دستمال ضخیم قرار دهید و با مرطوب نگه داشتن آن منتظر جوانه زدن دانه ها بشوید.

جوانه گل کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث بوده و فولات و کربوهیدرات زیادی دارد. فیبر زیاد این ماده غذایی بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش بخصوص بدخیمی روده بزرگ ایمن می کند.

سدیم، پروتئین، کلسیم و آهن از ترکیبات اصلی جوانه گل کلم است و استفاده روزانه از آن در برنامه غذایی، مقادیر قابل توجهی از نیاز بدن را تامین می کند. آنتی اکسیدان های این جوانه مانع آسیب رادیکال های آزاد به بافت های مختلف بدن شده و ظرفیت اکسیداسیون چربی را در بدن کاهش می دهد.

جوانه گل کلم را بیش از پنج روز در یخچال نگه ندارید. زیرا پس از این مدت ارزش غذایی اش را از دست می دهد. پژوهش های بسیاری که روی گروهی از مردان 70 ساله انجام شده حاکی از آن است این ماده غذایی تاثیر بسزایی در بهبود تنگی نفس شدید، تورم دست و صورت و خارش پوست دارد.

برخی ترکیبات شیمیایی موجود در جوانه گل کلم از جمله ایندول و فنول خطر بروز سرطان و تغییر شکل سلول ها را کاهش داده و مانع از بروز سرطان پروستات و ریه می شود.