آرشیو پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۲۵
حوادث
۲۶

8 نکته مهم برای ادامه تحصیل و معافیت دانشجویان

دانشجویان پسر برای ادامه تحصیل و استفاده از معافیت تحصیلی باید به 8 نکته مهم در ارتباط با خدمت سربازی توجه کنند.

مشمولان غایب، مجاز به ادامه تحصیل نیستند و برای این دسته از مشمولان معافیت تحصیلی صادر نمی شود.

معافیت تحصیلی برای هر مقطع یک بار صادر می شود به همین خاطر تحصیل همزمان در 2 دانشگاه موجب لغو معافیت تحصیلی می شود.

شرط برخورداری از معافیت تحصیلی در تمام مقاطع، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.

مشمولان فارغ التحصیل فوق دیپلم و بالاتر حداکثر طی 6 ماه فراغت از تحصیل و دانشجویان انصرافی، اخراجی و ترک تحصیل کرده از دانشگاه ها حداکثر 4 ماه فرصت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن کنند در غیر این صورت به عنوان مشمول غایب شناخته خواهند شد. این مدت برای دانشجویان دارای معافیت تحصیلی خارج از کشور حداکثر یک سال است. é مشمولان فارغ التحصیل دانشگا ه ها، چنانچه در مهلت 6 ماهه پس از فارغ التحصیلی موفق به قبولی در مقطع تحصیلی بالاتر باشند مجاز به ادامه تحصیل بوده و برای آنها معافیت تحصیلی صادر می شود.

مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه ها با ارائه برگ اعزام بدون غیبت که تاریخ اعزام مندرج در آن سپری نشده باشد می توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ثبت نام و شروع به تحصیل کنند.

فارغ التحصیلان مقطع کاردانی که مجاز به شرکت در آزمون دوره کارشناسی ناپیوسته می باشند و در صورت شرکت در آزمون های دوره کارشناسی پیوسته باید رشته تحصیلی آنان در دوره کاردانی با رشته تحصیلی دوره کارشناسی پیوسته متجانس باشد به نحوی که حداکثر طی مدت 4 سال دوره کارشناسی را به اتمام برسانند.

دانشجویانی که مدت تحصیل آنان در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز به طول انجامد، غایب محسوب شده و از ادامه تحصیل محروم می شوند.