آرشیو چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۳
دانش و پژوهش
۷

روباتها هم صاحب اینترنت می شوند!

دانشمندان اروپایی در حال اجرای پروژه ای هستند که به روباتها اجازه خواهد داد آن چیزی را که در دنیا کشف می کنند در یک شبکه مشابه اینترنت با سایر روباتها به اشتراک بگذارند.

این پروژه که «روبات ارت» نام دارد یک آرشیو بسیار عظیم است که در آن روباتها می توانند اطلاعات مربوط به فعالیت هایی را که انجام می دهند قرار دهند و به این ترتیب سایر روباتها این اطلاعات را از روی «روبات ارت» بارگذاری کنند.

هدف از این اقدام توسعه متدی است که امکان رمزگذاری تبادل اطلاعات و استفاده دوباره از آنها را فراهم می کند و می تواند کتابخانه ای را ویژه استفاده روباتها تشکیل دهد.

«مارکوس واییل» از موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ دراین خصوص توضیح داد که راه اندازی این سرویس می تواند در تکامل سریع تر روباتهای موثرتر بسیار مفید باشد و به این ماشینها اجازه دهد که مشکلات خود را آسانتر حل کنند.

«روبات ارت» همزمان یک پایگاه اطلاعاتی و یک سیستم ارتباطی است که اطلاعات قطعی را به یک روش بدون ابهام محاسبه خواهدکرد. به این ترتیب تمام ماشینها با هر سطح هوشی و تکاملی می توانند این اطلاعات را پیداکرده و از آنها استفاده کنند.

این اطلاعات شامل نقشه محلهایی است که روباتها در آنجا کار می کنند، توصیف اجسام و افرادی که روباتها با آنها روبرو می شوند و آموزشهایی که برای انجام کارهای ساده و پیچیده می بینند.

«مارکوس واییل» ضمن تاکید بر اینکه این پروژه با الهام از ویکی پدیا توسعه می یابد، افزود: «ویکی پدیا سیستمی است که انسانها از آن برای اشتراک گذاری دانشهای خود استفاده می کنند. همه می توانند وارد این سیستم شوند و آن را اصلاح کنند اما چیزی شبیه به این برای روباتها وجود ندارد. درحالی که روباتها نیز اگر بتوانند حافظه خود را با اطلاعات جدید پر کنند می توانند سریعتر خود را برای بهترشدن آماده کنند.»

براساس گزارش بی.بی.سی، این پروژه ها با مشارکت35دانشمند از اتحادیه اروپا در یک دوره 4 ساله انجام می شود.

نتیجه این تلاش، توسعه نسل جدیدی از روباتها است که قادرند نه تنها به محیط های کنترل شده مثل کارخانه های تولیدی واکنش نشان دهند، بلکه می توانند پاسخهای مناسبی برای تعامل بهتر با انسانها دربخش خانگی و خدماتی پیدا کنند.