آرشیو چهار‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۹
اخبار خارجی
۱۶

موج اعتصاب عربستان را فرا گرفت

با اعتصاب کارکنان چاپخانه ملک فهد در مدینه، موج اعتصابات کارگری، کشور عربستان را فرا گرفت.

به گزارش روزنامه «الریاض» چاپ عربستان، کارکنان بزرگترین چاپخانه عربستان در اعتراض به اوضاع معیشتی خود برای هفتمین روز متوالی از حضور بر سر کارهای خود خودداری کردند.

براساس این گزارش، چاپخانه ملک فهد در «مدینه منوره»، پس از اینکه 1400 تن از کارکنان آن به خاطر کمی دستمزد و سوء مدیریت دست از کار کشیدند، چاپ قرآن کریم در آن به طور کامل متوقف شد.

چاپخانه ملک فهد روزانه 52 هزار نسخه قرآن کریم را چاپ می کرد، اما اکنون به صورت کامل در اعتصاب به سر می برد.

کارکنان چاپخانه ملک فهد که در بدترین شرایط کاری خود به سر می برند، نسبت به بی توجهی دولت (وزارت حج) به شدت اعتراض کردند.این در حالی است که دولت اعتصابیون را به برخورد قهرآمیز برای بازگشت به سر کارهای شان تهدید کرده است.

دولت عربستان در این راستا تلاش کرد با استفاده از کارکنان خارجی این چاپخانه اوضاع را سر و سامان دهد، اما آنها نیز از رفتن بر سر کارهای خود امتناع کردند.

از سوی دیگر، صدها تن از کارکنان شرکت مخابرات عربستان در اعتراض به کمی دستمزد و حقوق خود، روز سه شنبه دست از کار کشیدند.

همچنین منابع دیگر از اعتصاب در سایر ادارات دولتی در عربستان خبر دادند، اما تاکنون این اخبار از سوی دولت آل سعود تائید نشده است.در همین حال، رفتگران مسجدالحرام برای دومین بار طی ماه گذشته، دست از کار کشیدند و خواستار افزایش حقوق و دستمزد خود از سوی دولت شدند.

دولت عربستان از چندی پیش به دلیل ثروت اندوزی حکام آل سعود و بی توجهی ملک عبدالله به اوضاع معیشتی مردم، دستخوش ناآرامی و اعتصاب شده است.

شاه عربستان ماه گذشته از اعطای شبه حمایتی 36 میلیارد دلاری به مردم این کشور خبر داد، اما تاکنون به وعده خود عمل نکرده است.