آرشیو چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۹
دانش و پژوهش
۷

امکان وجود حیات در کهکشان

دانشمندان به تازگی دریافته اند که کهکشان راه شیری بیش از 50 میلیارد سیاره دارد و این در حالی است که راه شیری، تنها یکی از صد میلیارد کهکشان موجود در کیهان است.

براساس یافته های جدید، کهکشان راه شیری بسیار بیشتر از تخمین های پیشین، سیاره دارد و رقم تقریبی سیاره های این کهکشان بیش از 50 میلیارد است.

همچنین براساس یافته های جدید دانشمندان این پروژه در بیش از 5 میلیارد سیاره کهکشان راه شیری که مجموعا 10 درصد سیاره های آن را شامل می شود امکان وجود حیات را یافته اند چرا که این سیاره ها همچون زمین در شرایط نه چندان سرد و نه چندان گرم به سرمی برد.

ویلیام بروکی رئیس پروژه کپلر در سخنرانی خود در این کنفرانس سالانه افزود که تلسکوپ کپلر تا به حال 1235 سیاره را شناسایی کرده که در آن ها امکان وجود حیات است.

گفتنی است ماموریت اصلی پروژه کپلر بررسی تعداد تقریبی سیاره های کهکشان راه شیری، به ویژه سیاره هایی است که در آن ها امکان حیات وجود دارد.

دانشمندان سال های متمادی بر این باور بودند که کهکشان راه شیری حدود صد میلیارد ستاره دارد، اما دانشمندان دانشگاه «ییل» در سال 2010 در تحقیقی جدید اعلام کردند که کهکشان راه شیری 300 میلیارد ستاره درون خود جای داده است.

موضوع امکان وجود حیات در کرات دیگر از دیر باز یکی از کنجکاویهای بشر بوده اما با امکانات موجود علمی انسان، امکان تحقیق دراین باره در گستره کیهانی بسیار اندک است.

اخیرا سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پروژه ای را برای بررسی امکان حیات در مریخ با موفقیت به انجام رساند که یکی از مدیران ارشد این پروژه پروفسور فیروز نادری دانشمند ایرانی متولد شیراز بوده است.