آرشیو چهار‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۹
دانش و پژوهش
۷

تایپ با قدرت ذهن

افراد مبتلابه آسیبهای نخاعی یا معلولیت می توانند با استفاده از ابزاری که قدرت خواندن امواج مغزی انسان را دارد صحبت کرده و حرفهای خود را تایپ کنند.

به گزارش مهر، محققان اتریشی این ابزار را که یک کلاه ویژه و سطح تعاملی رایانه ای دارد برای اولین بار در نمایشگاه CeBIT به نمایش گذاشته شدند.

کلاه این ابزار برای جمع آوری سیگنالهای مغزی از الکترودهای EEG پوشانده شده است، البته نوع ابتدایی این سیستم کاربر را ملزم می کند پیش از به سر گذاشتن کلاه ژلی مخصوص را زیرکلاه مورد استفاده قرار دهند اما به زودی نمونه بدون ژل این ابزار نیز ارائه خواهد شد.

کاربر این ابزار به نمایشگر رایانه و به دریف نشانه ها و حرفهایی که بر روی نمایشگر به نمایش گذاشته شده اند نگاه می کند و با توجه بیشتر به یکی از حروف یا نشانه ها به مدت چند ثانیه، حرف مورد نظر را تشخیص داده و آن را انتخاب می کند.

براساس گزارش ان بی سی، بسیاری از افراد پس از گذشت 10 دقیقه کاملاماهر شده و می توانند در هر دقیقه پنج تا 10 حرف را با فکر کردن به آنها انتخاب کنند. با این حال این ابزار که ویژه معلولان و افراد ناتوان تکلمی طراحی و ساخته شده است، تنها برای نوشتن و پیام فرستادن طراحی نشده و کاربران می توانند با کمک این ابزار پیامهای خود را خوانده به دوستان خود ایمیل بزنند یا برای کاربران دیگر پیامک بفرستند.