آرشیو سه‌شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۱۳۲۶
کتاب
۱۴

آسمانه های نور

دکتر ابوالقاسم اسماعیل پورمطلق

آخرین کتاب من با نام زیر آسمانه های نور از وزارت ارشاد مجوز گرفت و به زودی توسط نشره قطره منتشر خواهد شد. همان طور که از عنوان فرعی این کتاب، جستارهای اسطوره پژوهی و ایران شناسی برمی آید این کتاب در مورد نقد ادبیات و آیین های ایران باستان از منظر اسطوره شناسی است. این کتاب به دو بخش کلی تقسیم می شود. بخش اول آن را مبانی اسطوره شناسی تشکیل می دهد اما بخش دوم آن به نقد ادبیات ایران می پردازد. برای مثال سه فصل بخش دوم این کتاب به نقد شعر نیما، احمد شاملو و سهراب سپهری از دیدگاه اسطوره شناسی می پردازد. در ادامه کتاب زیر آسمانه های نور مباحثی درباره آیین های ایران باستان خواهیم خواند.

دو ترجمه هم به نام های ایزیس و ازیس، اسطوره های مصری و افسانه گیلگمش که توسط نشر اسطوره چاپ شده بودند، تجدید چاپ شده اند. در توضیح علت اقبال عمومی به کتاب های اسطوره شناسی ازجمله همین کتاب ها هم باید گفت یکی از علت های بالندگی هنر و ادبیات در کشورهای غربی تسلط نویسندگان و هنرمندان کشورهای اروپایی و آمریکایی بر تاریخ هنر و ادبیات و اسطوره های آن کشورهاست. متاسفانه در گذشته شاهد توجه درخوری در ایران به این حوزه ها نبودیم؛ اما این روزها خوشبختانه هنرمندان و نویسندگان ایرانی به دنبال جبران این نقطه ضعف برآمدند. به همین دلیل است که این روزها شاهد پرمخاطب تر شدن کتاب های حوزه اسطوره شناسی هستیم..

در آخر از کتاب جدیدی که در دست دارم باید بگویم و آن اینکه کتاب فوق با نام «اساطیر جهان» را قرار است نشر چشمه در قطع رحلی چاپ کند. این کتاب توسط جمعی از بهترین ها اسطوره شناسان اروپا و آمریکا نوشته شده و افروزن بر 500 صفحه است. در مورد انتخاب این کتاب برای ترجمه هم بایدگفت کتاب اساطیر جهان به تمام اسطوره ها از کشورهای شرقی مانند ژاپن و چین تا هند و ایران و اسطوره های غربی تا آمریکای لاتین می پردازد..

یکی دیگر از محسنات این کتاب مصور بودن آن است. با توجه به اینکه این کتاب از دید انسان شناسانه به اسطوره ها نگریسته برای مخاطبان غیرمتخصص این حوزه هم خواندنی خواهد بود.