آرشیو دوشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۳۲۱۸
فرهنگ و هنر
۵

تقدیر اهالی سینمای مستند از زنده یاد محمدرضا سرهنگی و بهمن کیارستمی

جشن مستند برندگانش را شناخت

شب فیلم مستند از پانزدهمین جشن سینمای ایران با اهدای تندیس به برگزیدگان و تقدیر از بهمن کیارستمی و زنده یاد محمدرضا سرهنگی برگزار شد.

در این جشن که در آستانه روز ملی سینما برگزار شد، فرشته طائرپور و مرتضی رزاق کریمی به نمایندگی از اهالی سینمای مستند از خانواده مرحوم سرهنگی تقدیر کردند.

طائرپور با اشاره به مجموعه «کودکان سرزمین ایران» گفت: او بهترین میراث را از خود به جا گذاشته است و من به عنوان تهیه کننده سینمای کودک، به محمدرضا سرهنگی افتخار می کنم.

نکوداشت بعدی از آن بهمن کیارستمی بود. بهمن فرمان آرا برای تقدیر از این کارگردان مستند روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم برای کسی نکوداشت گرفته شده است که بوی الرحمانش نمی آید. امیدوارم بهمن سالیان دراز کار و از استعدادش کاملااستفاده کند. بهمن کیارستمی همچنین جایزه بهترین تدوین را به خاطر فیلم «حجاب در حجاب» از آن خود کرد.

در ادامه این جشن، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما با ابراز امیدواری به گسترش فضا برای سینمای مستند تاکید کرد: واقعیت این است که ما باید خودمان را حفظ کنیم، خانواده سینما باید خودش را حفظ کند تا چنین خدمتی را به جامعه شان ارائه کند.

اهدای جوایز

اهدای جوایز برگزیدگان، پایان بخش جشن فیلم مستند خانه سینما بود. بر اساس رای هیات داوران، جایزه بهترین پژوهش به ارد عطارپور و سعید ملیح برای مستند «خلیج فارس» اعطا شد.

حسن نقاشی برای «مهرا»، دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم کوتاه مستند را دریافت کرد. جایزه بهترین مستند کوتاه به «خاک و تاک» به تهیه کنندگی زهرا مرجانی رسید.

جایزه کارگردانی مستند نیمه بلند را محسن استادعلی برای فیلم «عادت می کنیم» به خود اختصاص داد. جایزه بهترین فیلم نیمه بلند مستند برای فیلم «سلاطین خیابان ها» به زینب تبریزی و جمشید خوشدل اعطا شد.

جایزه بهترین کارگردان مستند بلند را آیدا پناهنده برای «خانه قمر خانم» دریافت کرد و «خلیج فارس» به تهیه کنندگی ارد عطارپور به عنوان بهترین مستند بلند جشن معرفی شد.