آرشیو پنجشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۴۸۹۰
هنرهای تجسمی
۲۲

فراموشی انسان مداری در معماری

دکتر بیژن آریانا

عنصر اصلی در زیباسازی؛ انسان است، در حالی که کمتر شاهد دخالت انسان در طرح توسعه و ارزیابی طرح های شهری هستیم و انسان تنها عنصر از گروه های درگیر در شهر و استفاده کنندگان واقعی از فضاهای شهری است. در معماری گذشته ما، پنج اصل در طراحی رعایت می شد که مردم داری (طراحی انسان مدار) از مهم ترین اصول آن بود ولی متاسفانه امروز در عرصه های اجتماعی کمتر شاهد این موضوع هستیم.

شهرهای ما دارای ویژگی های انسان ساختی بوده است ولی مختصات انسان محوری را چندان دارا نیست و این در حالی است که شهرهای انسان محور شهروندانش را از انفعال خارج می کند و به آنها امکان رشد استعدادهای نهفته، توسعه و بروز می دهد.

درعرصه زیباسازی در کلانشهرها باید گفت که اکثر شهرها فاقد زیبایی لازم هستند و برخلاف صرف هزینه های هنگفت، تلاش زیاد و اجرای پروژه های سنگین باز هم کمتر شاهد فضاهایی در خور و متناسب با استانداردهای روز دنیا هستیم زیرا زیباسازی شهری مفهومی بسیار گسترده یافته است و موارد پیچیده ای را دربر می گیرد.

متناسب سازی، هنرهای شهری و تبلیغات، نورپردازی، فضای سبز، طراحی مبلمان شهری و غیره، پایه های زیباسازی کاربردی هستند. درباره کاربرد رنگ در ساخت و ساز و زیباسازی هم باید گفت که رنگ ها می توانند به انسان حس خوشایندی را القا و شادابی و نشاط را به ساکنان منتقل کنند.

٭ عضو هیات گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت