آرشیو سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۳
موسیقی
۲۱
دریچه

رشید وطن دوست

در اسفند ماه 1324 در محله سیدلر شهر تبریز و در خانواده ای که موسیقی جزو بزرگی از زندگی آنان بود به دنیا آمد. از کودکی به یادگیری الفبای موسیقی پرداخت و از هفت سالگی آواز می خواند. عشق و علاقه او به اپرا در همین زمان نمایان شد و همیشه از والدین اش می خواست تا به آواز خواندنش گوش فرادهند. بعد از اتمام دبیرستان، به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در هنرستان آواز رودکی زیر نظر (میکل کازاتو) استاد آواز ایتالیا به تربیت صدا و فراگرفتن فنون آواز کلاسیک پرداخت و سه سال بعد به کادر گروه اپرای تهران پیوست و در اپراهای فلوت سحرآمیز، دون کارلوس، لوچیا دی لامرمور، اتللو، افسانه های هوفمن، ورتر، آرایشگر سویل، هلندی سرگردان، ریگولتو، سالومه، ایل تابارو، فالستاف، مادام باترفلای، لاتراویاتا و هنزل و گرتل نقش هایی را به عهده داشت. ضمنا نامبرده در اپراهای افسانه های هوفمن و فالستاف به کارگردانی لطفی منصوری، کارگردان مشهور اپرا نقش ایفا نموده است و با تیتو گوبی و آلدو پروتی در اپرای اتللو و با نیکلای مارتی نوچی در اپراهای توراندخت و دون کارلوس و با جوزپه جاکومینی در اپرای مادام باترفلای و با جوزپه تاده ای در اپراهای ریگولتو و فالستاف، نقش هایی ایفا کرده است. حدود 10 سال سولیست ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری، حدود پنج سال سولیست ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و همچنین سولیست ارکسترهای دیگر بوده است و ضبط صدا با ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران را انجام داده است.

رشید وطن دوست همچنین در کنسرت هایی که از طرف سفارت های ایران در باکو، بانکوک و ترکیه برگزار شده بود، برنامه هایی اجرا کرده است. در سال 1367 از طرف شورای عالی ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان درجه یک هنری به او اهدا گردید.

استاد رشید وطن دوست طی سالیان فعالیت هنری خود ملودی های زبان مادری را نیز با حرارت و وقار آذربایجانی ایفا نموده اند. اجراهای زیبای حیدر بابا، راحیله، آیریلیق از کارهای استاد علی سلیمی و همچنین تعداد بسیاری از بهترین اجراها با آرانژمان مرحوم استاد صفرعلی جاوید رهبر ارکستر رادیو تهران در کارنامه این هنرمند برجسته موجود است.