آرشیو شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰، شماره ۱۴۱۸
صفحه آخر
۱۲

236 سال با خالق «غرور و تعصب»

جین آستین به روایت برایان ساوذام

گلی امامی

کتاب جین آستین نوشته برایان ساوذام، از انتشارات نشر ماهی، تجدید چاپ یکی از صد عنوان کتاب (قرار بود صد عنوان باشد ولی مطمئن نیستم به صد رسید) مجموعه نسل قلم (نشر نشانه با همکاری دفتر ویراسته) است که در حدود 20 سال پیش به ابتکار و همت جناب خشایار دیهیمی، که رسالتش در زندگی، پیشبرد خرد و شعور جامعه است، منتشر شد. هدف مجموعه معرفی موجز و مشروحی از مهم ترین نویسندگان و متفکران ادبیات جهان بود. درحقیقت این جزوه ها، برگرفته از مدخل های دایره المعارف ادبیات جهان از انتشارات اسکریبنر است که تا سال 1372، 34 جلد آن منتشر شده بود. هشت جلد درباره نویسندگان آمریکایی، 9 جلد درباره نویسندگان بریتانیایی، دو جلد در معرفی نویسندگان یونان و روم باستان، 14 جلد مختص نویسندگان اروپایی و سرانجام سه جلد درباره نویسندگان آمریکای لاتین. قاعده نوشتن این مدخل ها معرفی و بررسی تمام آثار هر نویسنده در 15 تا 20 هزار کلمه بود. خود انتشارات اسکریبنر هم ابتدا این معرفی ها را به صورت جزوه هایی منتشر کرد که بعدا تبدیل به کتاب شد. همانند فکر اولیه جزوه های انگلیسی، قرار بود مجموعه فارسی نیز در 300 عنوان مورد نیاز خواننده ایرانی هر ماه حداقل دو عنوان منتشر شود و سرانجام به شکل دایره المعارفی منسجم و منتشر شود. فکر می کنم هر چند عنوانی هم که چاپ شد، در آن زمان کارستان بود.

اکنون پس از گذشت نزدیک به 20 سال، نشر ماهی با دریافت حقوق این مجموعه از ناشر اولیه اقدام به انتشار آن کرده است. تاکنون 12 عنوان آن منتشر شده. با حفظ گرافیک و طراحی روی جلد های آقای بهرام داوری که در زمان خودش نوآوری جذابی بود.

کتاب جین آستین زمانی منتشر شد که از آثار این نویسنده سرشناس ادبیات جهان جز یکی دو عنوان پراکنده ترجمه متقنی به فارسی وجود نداشت. لاجرم خلاصه ای از هر شش رمان او در ابتدای کتاب آورده شد. خواننده امروزی خوشبختانه اکنون ترجمه های یکدست و روان آقای رضا رضایی را در اختیار دارد، بنابراین با صرف زمانی اندک با ویژگی ها و سبک و سیاق این نویسنده آشنا می شود. نویسنده ای که بعد از 120 سال هنوز از پرخواننده ترین و محبوب ترین رمان نویس های زبان انگلیسی است.