آرشیو چهار‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۷۴۸۱
فرهنگی
۵

موقعیت ژئوکالچری ایران و تاثیر آن در جنبش های بیداری اسلامی

دکتر محمد کاویانی آرانی
- کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی

موقعیت ژئوکالچری ایران امروز، عمیقا متاثر از فرهنگ شیعی ایران است و اگر این فرهنگ نبود، انقلاب اسلامی ایران نیز نبود و حد اکثر در حد یک انقلاب ملی رقم می خورد. ژئوکالچر انقلاب اسلامی به دلیل آرمان های انسانی خویش، راه خود را می گشاید و در قلب های حق طلبان، آزادیخواهان و عدالت دوستان جهان آشیانه می کند.

در سه دهه گذشته خاورمیانه، آفریقا، آسیای شرقی و مرکزی، آمریکای لاتین و حتی اروپا از آثار مستقیم و غیر مستقیم فرهنگ انقلاب اسلامی گریزان نبودند. آنچه امام خمینی (ره) در نظریه صدور انقلاب مطرح کردند و آنچه از مفهوم ژئوکالچر انقلاب اسلامی می توان فهمید، این است که وجه تاریخی این دیدگاه پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی ظاهر شده است.

مهم ترین وجوه تظاهر این مفهوم که اهمیت ویژه ای دارد و همان چیزی بوده که امام (ره) پیش بینی کرد، استفاده بیشتر و موثرتر مستضعفان و مظلومان جهان از آن چیزی است که می توان آن را «مقاومت فرهنگی و مقابله فرهنگی» نامید. اکنون مقاومت و مقابله فرهنگی، مضمون ثابتی است که ارزش ها و اشکال خود را در برابر فرهنگ تهاجمی غرب به نمایش گذاشته است.

ملت های زیادی در جهان به طور تعمدی در پی خروج از سیطره نظام های کنترل فرهنگ هستند. این پایداری فرهنگی مردم تنها امتیازی است که فضا را برای بسط ژئوکالچر انقلاب اسلامی فراهم می سازد.

امروز به راحتی می توان دور از دسترس نیروهای سلطه جو بر فرهنگ، با جهان گفتگو کرد و صدای حق طلبی را به گوش همه رساند. آنچه در وفاق جهانی در محکومیت تهاجم رژیم حقیر اسرائیل به غزه اتفاق افتاد و آنچه اخیرا در حمایت جنبش

وال استریت از ایران مشاهده کردیم، نشان می دهد که بر خلاف ادعاهای سرکوبگران ملت ها، تغذیه اخبار در جهان مطلقا در دست آنها نیست.

اگر می خواهیم ژئوکالچر انقلاب اسلامی را بسط دهیم باید مقاومت ها و مقابله های فرهنگی را در سطح جهان به شکل سازمان یافته منعکس سازیم. آگاهی ملت ها و تقویت مقاومت فرهنگی، بخشی از استراتژی ژئوکالچر انقلاب اسلامی است. آنچه که مسلم است باید برنامه ریزی مقاومت فرهنگی مانند برنامه ریزی های مقاومت سیاسی، به اسلحه قدرتمندی برای تغییر معادلات سلطه جهانی تبدیل شود. مقاومت فرهنگی در جهان باید بخشی جدایی ناپذیر از مقاومت سیاسی شود.