آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۵۷
بین الملل
۲۶

خشم آرژانتین از نامگذاری قطب جنوب به اسم ملکه انگلیس

اقدام دولت انگلیس مبنی بر نامگذاری بخشی از قطب جنوب به نام «سرزمین ملکه الیزابت»، روابط این کشور با آرژانتین را متشنج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آرژانتین در اعتراض به اقدام دولت انگلیس، «جان فریمن» سفیر این کشور در بوینس آیرس را احضار کرد. آرژانتین اعلام کرد که این کشور «بشدت» ادعای دولت انگلیس مبنی بر مالکیت بخشی از قطب جنوب که متعلق به آرژانتین است را رد می کند. دولت آرژانتین اعلام کرد که نام گذاری این سرزمین، بر خلاف معاهده قطب جنوب است که برای بیش از نیم قرن گذشته توسط ده ها کشور از جمله انگلیس و آرژانتین امضا شده است. این گزارش افزود: این بخش که در غرب قطب جنوب قرار دارد تاکنون نامی نداشته و حاکمیت آن مورد اختلاف چندین کشور از جمله شیلی است. پیش از این تنش در روابط دو کشور به دنبال اختلاف بر سر مالکیت جزایر مورد مناقشه فالکلند (مالویناس) بالاگرفته بود. انگلیس بیش از 180 سال است که جزایر مالویناس را که در 485 کیلومتری ساحل آرژانتین قرار دارد، اشغال کرده است.

فقرای آرژانتین فروشگاه ها را غارت کردند

ساکنان نواحی فقیرنشین پنج شهر آرژانتین چندین فروشگاه بزرگ و کوچک را غارت کردند و موجب درگیری های گسترده ای با پلیس شدند که دو کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت. 193 نفر نیز دستگیر شدند.

در شهرهای روساریو، باریلوچه، انتره رییوس، چاکو و کامپانا گروه هایی از مردم بویژه جوانان با شکستن قفل و کرکره های فروشگاه های بزرگ و کوچک، اجناس مختلفی از جمله غذا و مواد خوراکی، پوشاک، لوازم الکترونیک، تلویزیون، دوچرخه و دیگر اجناس آن را غارت کردند. با وجود آن که اقتصاد آرژانتین در سال های اخیر رونق فراوانی داشته اما تورم کشور نیز در سال جاری با نرخ 8/22 درصد در سطح بالایی قرار دارد و وضعیت اجتماعی در شرایط وخیمی قرار گرفته است.