آرشیو یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۷۳
راه بلد
۱۰

حمدالله مستوفی؛ وزیر نویسنده

در محله ملک آباد قزوین بعد از خیابان ملک آباد به فرعی حمدالله مستوفی می رسیم. در ادامه مسیر محوطه ای محصور شده دیده می شود که در وسط آن برجی بلند ساخته شده که بر فراز آن گنبدی مخروطی شکل و لاجوردی رنگ وجود دارد. وسعت این محوطه به حدود 350 متر می رسد و مساحت برج وسط آن نیز به بیش از 35 متر مربع بالغ می شود.

این برج آرامگاه مردی بزرگ از خاندان مستوفیان شهر قزوین، شاعر، مورخ، نویسنده و جغرافیدان نامی کشورمان است. نام این دانشمند معروف حمدالله مستوفی است. حمدالله مستوفی در قرن هشتم هجری قمری می زیسته و در دوران عمر با برکت خود به سمت های مستوفی و وزارتی منصوب می شود. از مستوفی کتاب های ارزنده ای به نام های ظفرنامه، تاریخ گزیده و نزهت القلوب به جای مانده است.

در مقابل درورودی برج پلکانی مشاهده می شود که به داخل فضایی سرداب مانند منتهی می شود که آرامگاه مستوفی در آن قرار دارد. شکل ظاهری برج در قسمت پائین شبیه به مربع چهارگوش می باشد، در قسمت میانی به شکل هشت ضلعی است و در قسمت بالانیز به شکل استوانه ساخته شده است. روی این برج گنبد فیروزه ای و مخروطی بسیار زیبا نشسته که جلوه ای خاص به بنا داده است.

در زیر گنبد و در قسمت استوانه ای نواری با کاشی های لاجوردی وجود دارد که روی آن با خط نستعلیق مختصری از بیوگرافی حمدالله مستوفی نوشته شده است. در ورودی این بنا از چوب است. داخل بنا اتاقی چهارگوش است که در آن کتیبه هایی با خط نستعلیق گچبری شده اند و آثار زیبایی را به نمایش گذاشته اند. برج از مصالح آجر و ملات ساخته شده است و با کاشی های لاجوردی و فیروزه ای تزئین شده است.