آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۲۸۱
قضایی، حقوقی
۱۶
قانون

مرجع صالح صدور پروانه دلالی

در ماده 11 قانون دلالان آمده است: «هیات وزیران برحسب نوع دلالی، مقامی را برای صدور پروانه و سایر وظایف مذکور که در این قانون صلاحیت دارد، معین خواهد کرد.»

همچنین هیات وزیران در تاریخ 21/5/1319 به موجب ماده یک تصویب نامه مربوط به دلالان معاملات ملکی، مقام صالح برای صدور پروانه دلالی معاملات ملکی را اداره ثبت اسناد و املاک اعلام کرده است. با توجه به تغییر عنوان اداره کل ثبت اسناد و املاک و تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شرایط کنونی صدور پروانه دلالی معاملات ملکی در صلاحیت سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دارد.

نظر به ماده 12 قانون مزبور و نیز ماده 2 تصویب نامه شماره 5851-23/5/1319 هیات وزیران، آئین نامه خاص دلالان معاملات ملکی به تصویب وزارت دادگستری وقت رسید که در آئین نامه مزبور ترتیب اجرای قانون نسبت به کسانی که به شغل دلالی معاملات ملکی اشتغال دارند ازجمله نحوه درخواست پروانه، مرجع رسیدگی به تخلفات دلالان و... به تفکیک تشریح شده است.

براساس ماده 11 آئین نامه دلالان ملکی مصوب 1319 وزارت دادگستری، گزارش تخلفات دلالان از طریق اداره ثبت هر محل به کمیسیونی مرکب از سه نفر کارمند به تعیین ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک ارجاع می شود. کمیسیون پس از رسیدگی به موضوع تخلف، رای مقتضی صادر خواهد کرد که رای کمیسیون قطعی است.