آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
آموزش
۱۲
یادداشت روز

والدین و دانش آموزان را در بهسازی مدارس مشارکت دهید

صحرا محمدی

تابستان فرصت مغتنمی است تا مدرسه در آن رنگ و بوی جدیدی به خود بگیرد.

قطعا بسیاری از اولیای دانش آموزان مشاغلی دارند که در بازسازی، نوسازی و زیباسازی مدارس بتوان از مهارت آنان استفاده کرد. بسیاری از والدین هم خود تمایل دارند که به بهتر شدن فضای فیزیکی محل آموزش فرزند یا فرزندان خود کمک کنند.

حالاکه فصل تعطیلی مدارس شروع شده و کلاس ها و حیاط مدرسه خالی از انبوه دانش آموزان است، بهترین زمان فراهم است تا در کمال آرامش، تعمیرات و بازسازی و رنگ آمیزی در و پنجره و کلاس انجام شود. مشارکت خانواده ها در امور مدرسه را فقط نباید به مشارکت پولی محدود کرد. بهره گیری از کمک آنان در کاهش هزینه های مالی مدرسه به شیوه های دیگر هم امکانپذیر است.

یکی از این راه ها، استفاده از توانمندی والدین در آراستن محیط درس و مشق فرزندان و کمک به امور جاری مدرسه است.

به این ترتیب، هم والدین رغبت بیشتری به کمک خواهند داشت، چون در هر صورت نتیجه کار خود را به شکل عینی می بینند و هم هزینه ای که باید صرف بهسازی فضای مدرسه شود، به گونه مناسبی حذف می شود.

نقاشی در و دیوار و پنجره ها، ایجاد فضای سبز در حیاط مدرسه، ارائه طرح هایی برای چیدمان کلاس ها، دفتر، حیاط مدرسه و راهروها، تعمیر میزها و صندلی ها و رنگ آمیزی آن ها، تعمیر شیرهای آب و غیره از جمله کارهایی است که می توان فهرست آن ها را در جلسه ای با اولیا به آنان داد تا داوطلبان به کمک بیایند.

البته برای انجام این کارها خوب است که دانش آموزان علاقه مند به مشارکت را هم با خود همراه کرد. این کار در اصل به آن ها فعالیت های دسته جمعی و اجتماعی را می آموزد، علاوه بر این که چون خود آن ها در ساختن مدرسه ای تمیز و زیبا نقش داشته اند، به طور قطع در نگهداری بهتر از آن هم تلاش می کنند.