آرشیو دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۳۰۲۳
گردشگری
۱۷
مکث

ضرورت تدوین سند راهبردی گردشگری الکترونیکی ایران

دکتر مرتضی احمدی

توسعه گردشگری به خصوص گردشگری بین المللی بدون کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت امکان پذیر نیست. در دودهه اخیر، موضوع گردشگری الکترونیکی باتوجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری در سطوح بین المللی، منطقه ای و ملی، بیشتر مورد توجه دولت ها، سازمان های بین المللی و فعالان گردشگری در بخش خصوصی قرار گرفته است.

امروزه بیش از 80 درصد مقاصد سفر از طریق کسب اطلاعات اینترنتی تعیین می شود و تعداد گردشگرانی که از طریق کسب اطلاعات اینترنتی، مقصد سفر خود را تعیین می کنند روز به روز درحال افزایش است. گرفتن ویزای الکترونیکی، خرید اینترنتی بلیت هواپیما، رزرو اینترنتی هتل، کسب اطلاعات درمورد جاذبه های گردشگری و تورهای مسافرتی از طریق اینترنت از انتظارات گردشگران امروزی است. از طرف دیگر عرضه کنندگان خدمات گردشگری، خدمات خود را از طریق اینترنتی تبلیغ و عرضه می کنند و بازاریابی دیجیتالی برای جذب گردشگران و فروش خدمات و محصولات گردشگری بسیار رقابتی است. امروزه، اگر کشوری به عنوان مقصد گردشگری در فضای سایبری و اینترنتی حضور نداشته باشد، در زمره کشورهای مقصد گردشگران نخواهد بود.

برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 20ساله کشور در بخش گردشگری، علاوه بر تدوین برنامه جامع گردشگری کشور، تدوین سند راهبردی گردشگری الکترونیکی ضروری است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی، جوامع صنفی و دستگاه های مرتبط با حوزه های گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت، کسب وکار و تجارت می تواند این سند راهبردی را تدوین کند تا نقشه راه و راهنمای گردشگری الکترونیکی کشور باشد.