آرشیو چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۰۶
اخبار خارجی
۱۲

درگیری معترضان با پلیس ضد شورش در برزیل و هائیتی

خیابان های هائیتی و برزیل به صحنه درگیری های شدید بین مخالفان دولت و نیروهای ضد شورش تبدیل شده است.

هزاران نفر از معلمان و مخالفان خشونت پلیس در خیابان های «ریودوژانیرو» با پلیس ضد شورش برزیل به شدت درگیر شدند. به نوشته پایگاه خبری «ال پائیس»، در پی این درگیری ها 10 نفر از معترضان دستگیر و چندین نفر دیگر به شدت مجروح شدند.

در کنار معلمان برزیلی که به دنبال افزایش حقوق و درآمدهای خود بودند گروهی از مردم نیز در اعتراض به سرکوب های اخیر پلیس در خیابان های پایتخت به تظاهرات پرداختند. برزیل چند ماهی است که به طور متناوب به صحنه ناآرامی های خیابانی تبدیل شده است. جرقه اولیه این اعتراض ها پس از آن زده شد که گروهی از اقشار متوسط جامعه برزیل در اعتراض به هزینه های سنگین میزبانی جام جهانی 2014 به خیابان ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.

«پورتو پرنس»، پایتخت هائیتی نیز مدتی است شاهد برپایی تظاهرات هزاران نفری ضد دولتی شده است. این تظاهرات که همزمان با سالگرد سرنگونی «ژان برتراند آریستید»، رئیس جمهور پیشین این کشور برگزار شد ناگهان ماهیت ضد دولتی به خود گرفت و معترضان خواستار کناره گیری رئیس جمهور به اتهام «فساد مالی» شدند.

به نوشته واحد مرکزی خبر، معترضان با سردادن شعار و آتش زدن لاستیک با نیروهای امنیتی درگیر شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور متوسل شد.

«سرگه ژیلز» سناتور پیشین مجلس سنای هائیتی که در این تظاهرات حاضر شده بود، گفت: زمان سرنگونی مارتلی رئیس جمهور هائیتی فرا رسیده است.

دو کشور هائیتی و برزیل در منطقه آمریکای لاتین قرار دارند.