آرشیو دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۲
ایران زمین
۲۰

کاهش آب ذخیره شده سد تهم زنجان

اسدالله قربان زاده

زنجان/ به علت کاهش شدید بارندگی در چند سال اخیر ذخیره آب سد تهم زنجان بشدت کاهش یافته است.

مسلم پورنصرت، مدیرعامل آبفای استان زنجان در این باره تصریح کرد:در این استان بحران آب شرب نداریم، اما اگر روند بارندگی ها به این نحو ادامه داشته باشد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. مصرف آب در این استان با استانداردهای جهانی فاصله دارد و مردم باید در مصرف آن با روش های مختلف صرفه جویی کنند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به هدر رفت آب شرب در شبکه انتقال،گفت: پیش بینی می کنیم 30 تا 40 درصد از لوله های انتقال آب در این استان فرسوده باشد که درصد بالایی از آب را هدر می دهد.

پورنصرت با بیان این که درآمدهای داخلی شرکت اندک است و اکنون قیمت تعرفه های آب، یک چهارم تعرفه های واقعی است، خاطرنشان کرد: برای نوسازی شبکه آب این استان نیاز به 70 میلیارد تومان اعتبار است. وی با اشاره به این که اعتبارات دولتی به علت مشکلات مالی دولت بشدت کاهش یافته، افزود: اگر 300 کیلومتر از شبکه فرسوده باشد و طی 10 سال برنامه ریزی نوسازی داشته باشیم، درشهر زنجان باید سالانه 30 کیلومتر نوسازی شود.سال گذشته فقط توانستیم به لحاظ محدودیت اعتبارات یک کیلومتر از شبکه را نوسازی کنیم و برای امسال نیز

5/1 کیلومتر را در برنامه داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان احیای منابع آب استان زنجان را از برنامه های شرکت عنوان کرد و ادامه داد: با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در تلاش هستیم منابع آبی استان را احیا کنیم و در بلند مدت تامین آب شرب زنجان از سد مشمپا خواهد بود.