آرشیو شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۳۹۰۰
ایران
۱۵

زاینده رود احیا می شود

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از زنده شدن زنده رود به شرط اجرای برنامه وزارت نیرو خبر داد و گفت: پنج میلیون نفر از ساکنان اصفهان، یزد و استان های مجاور از لحاظ آب شرب به زاینده رود وابسته هستند.

علیرضا دائمی افزود: رودخانه زاینده رود کاملاخشک شده است و تالاب گاوخونی نیز در شرایط مشابهی به سر می برد.

وی تصریح کرد: با روش کنونی کشاورزی در منطقه، وسعت زمین های کشاورزی به بیش از 200 هزار هکتار می رسد و امکان توسعه بیشتر نیست. صنایع نیز بشدت توسعه پیدا کرده است.معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این که زاینده رود دوران خشکسالی سختی را بویژه در سال قبل پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: میزان بارندگی در کشور 3 درصد زیرنرمال و در حوضه زاینده رود بسیار کمتر بوده است.

دائمی با اشاره به این که سالانه 1800 میلیارد مترمکعب آب وارد زاینده رود می شد، گفت: سال قبل رودخانه 900 میلیون مترمکعب آورد داشته است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو افزود: باتوجه به نبود تناسب توسعه در حوضه زاینده رود، اگر 1800 میلیارد مترمکعب هم ورودی آب داشتیم باز هم نمی توانستیم مدیریت صحیح داشته باشیم.

دائمی با تاکید بر این که برنامه بلندمدتی برای نجات زاینده رود در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اظهار کرد: با اجرای برنامه وزارت نیرو، آب موردنیاز کشاورزی باید متناسب با الگوی آبیاری مصرف شود، صنایع با بهره وری بالااز آب استفاده خواهند کرد و آب در بخش خانگی تامین می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو درباره احتمال احیای زاینده رود خاطرنشان کرد: اگر برنامه وزارت نیرو اجرا شود و نیازها برای اجرای آن فراهم باشد، زاینده رود یقینا دوباره آب خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، زاینده رود نه فقط تامین کننده آب شرب چند استان از جمله اصفهان و یزد است بلکه از لحاظ توریستی و حفظ شرایط سی و سه پل نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. این رود که از آن به عنوان زنده رود نیز نام برده می شود، اکنون فقط در اذهان می جوشد و خاک آن از خشکی ترک برداشته است.