آرشیو پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۵۶۴۱
اجتماعی
۴
یادداشت (2)

به بهانه 8 مه روز جهانی تالاسمی: انتقال خون و تعبیر رویای بیماران تالاسمی

دکتر علی اکبر پورفتح الله (رئیس سازمان انتقال خون ایران)

اگر پاسخی که شما برای تلاش های خود می گیرید نجات یک زندگی باشد برای تمام عمر خشنودی قلبی و روحی به همراه دارد.

حال می توانید نشاط و رضایت سازمان انتقال خون و دست اندر کاران آن را تصور کنید وقتی دست در دست و هم نفس با بیماران تالاسمی پای به 40 سالگی و پنجمین دهه فعالیت گذاشته اند.

امروز که با افزایش امید به زندگی، عده ای ازعزیزان تالاسمی پای به دهه پنجم زندگی گذاشته اند، سیستم خون رسانی کشور با غرور و افتخار یک سر گردن بالاتر از تمامی کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه، روز جهانی تالاسمی را جشن می گیرد و به این عزیزان تبریک می گوید.

امروز ما پس از تعبیر رویای طول عمر مبتلایان به تالاسمی، به افق های رنگین تری چشم داریم. «بهبود و ارتقای کیفیت زندگی این عزیزان».

کودک رنگ پریده و نحیف تالاسمی دیروزکه با گذر از دهه اول زندگی کابوس مرگ او را تعقیب می کرد، امروز جوانی بالنده و موفق است که می تواند در کنار سایر مردم زندگی خوبی را تجربه کند و اگرچه ممکن است طی مسیر برایش دشوارتر باشد، اما دیگر غیر ممکن نیست و داشتن خانواده و فرزند، اشتغال، میانسالی و حتی بیش از آن را تجربه خواهد کرد. تصویر تالاسمی در جامعه امروز فردی است مملو از پویش و امید که مسئولیت خویش را از فعالیت های اجتماعی می پذیرد و به ایثار اهداکنندگان خون لبخند می زند.

سازمان انتقال خون با نگاه به موفقیت های افراد تالاسمی درجامعه، دیدن بارقه امید در نگاه این عزیزان و شنیدن صدای مملو از عشق آنها، میوه 40 سال تلاش خود را می چیند و تصویر امروز تالاسمی در جامعه را آیینه ای می داند که انعکاس ایثار اهداکنندگان خون و تلاش پرسنل خدوم انتقال خون در آن هویداست. جامعه امروز ایران نیک بر این اصل واقف است که با درمان مطلوب می توان از بیمار تالاسمی، فردی پویا، قابل اعتماد و با انگیزه ساخت که صفت تالاسمی را در کوچه های زندگی به دنبال خود می کشد و بیماری از زندگی اش رخت بربسته است.