آرشیو دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۹۲
اقتصاد
۴

سیف: با اجرای مرحله دوم هدفمندی عملانرخ تورم افزایش نیافته و نگران نیستیم

عرضه ایران چک های 100 هزار تومانی آغاز شد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که قسط ششم پول های بلوکه شده ایران در آستانه انتقال است، از عرضه ایران چک های یکصد هزار تومانی حداکثر تا فردا خبر داد.

به گزارش فارس، ولی الله سیف در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، اظهار کرد: عرضه ایران چک های یکصد هزار تومانی ظرف امروز یا فردا انجام می شود.

وی در خصوص واریز قسط ششم پول های بلوکه شده ایران، بیان کرد: این قسط در شرف انتقال است و به محض دریافت اخبار آن، اطلاع رسانی انجام می شود. البته تاکنون پنج قسط آن دریافت شده است. رئیس کل بانک مرکزی درباره نحوه هزینه کرد منابع یاد شده توضیح داد: این منابع کاملاآزاد است و بنا به نیاز داخل کالاهای غیرتحریمی و ضروری و نیز اسکناس (ارز) وارد کشور می شود. بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی، اسکناس وارد شده برای تامین نیاز داخل به ارز اختصاص می یابد.

وی درباره سیر تورم پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: با بررسی انجام شده و نرخ تورم اعلامی در اردیبهشت ماه این شاخص مدیریت و در بین ماه های سال تقسیم شده است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که اثرات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها خود را در ماه های آینده تخلیه خواهد کرد، گفت: عملا نرخ تورم افزایش نیافته و نگرانی از این بابت وجود ندارد.رئیس کل بانک مرکزی همچنین با انتقاد از عملکرد بازار سرمایه و صنعت بیمه و با اعلام این که بانک ها پارسال 236 هزار میلیارد تومان وام دادند، گفت: طی 12 سال گذشته بازده بورس در هفت سال بیشتر از تورم و در پنج سال بقیه کمتر بود.

به گزارش تسنیم، ولی الله سیف با بیان این که طی سال های گذشته مجموعه عوامل باعث افزایش سهم بازار پول در توزیع و تامین مالی اقتصاد شده است، گفت: مالکیت نسبی دولت بر سیستم بانکی و فشارهای وارد شده بر مدیریت عامل بانک ها از مهم ترین مسائلی است که باعث شد شرکت های دولتی تمایلی به استفاده از منابع بازار سرمایه نداشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که بانک محور بودن اقتصاد به معنای حجم بالای دارایی های بانکی نیست، تصریح کرد: باید توانمندسازی اقتصاد با استفاده از منابع دیگر بازارهای تامین مالی صورت گیرد و اتکا به منابع بانکی به تنهایی کارآمد نخواهد بود.