آرشیو دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۹۲
جهان
۶

40 شهر اسپانیا عرصه تظاهرات ضد پادشاهی

با گذشت پنج روز از اعلام تصمیم «خوان کارلوس»، پادشاه اسپانیا مبنی بر کناره گیری از قدرت، هزاران نفر از مردم این کشور روز شنبه در 40 شهر این کشور علیه نظام سلطنتی تظاهرات کردند. به گزارش فارس، این تظاهرات را گروه های چپگرا ساماندهی کرده بودند و بنابر اعلام سامان دهندگان فقط در مادرید، 15 هزار نفر در آن شرکت کردند؛ اما پلیس شمار معترضان را حدود 4000 نفر اعلام کرده است.

بارسلونا و اویدئو از دیگر شهرهایی است که شاهد برپایی این تظاهرات ضد پادشاهی بود. معترضان خواستار برگزاری همه پرسی برای برپایی نظام جمهوری به جای سلطنتی هستند. اسپانیا که بشدت از بحران اقتصادی و سیاست های ریاضتی رنج می برد، پیش از این نیز بارها شاهد برپایی تظاهرات علیه نظام سلطنتی بوده است.

متحدان چپ (IU) که سومین نیروی قدرتمند در پارلمان اسپانیا هستند، در حال امکان سنجی برگزاری یک همه پرسی برای تغیر نظام سلطنتی به جمهوری هستند. «کایو لارا»، رئیس این حزب گفته که لایحه ای در این زمینه طی سه ماه آینده به پارلمان ارائه خواهد شد. با این حال انتظار می رود این پیشنهاد با شانس کمی برای تصویب، مواجه باشد، چرا که حزب محافظه کار (PP) و بسیاری از اعضای مخالف سوسیالیست از خاندان سلطنتی حمایت می کنند.

در همین حال، پابلو ایگلیسیاس، یکی از رهبران حزب چپگرای پودماس گفت: ما به دنبال این هستیم تا مردم نظرات خود را مطرح کنند، چرا باید در برگزاری همه پرسی مشکلی باشد؟ چرا باید در اعطای حق تصمیم گیری درباره آینده به اسپانیایی ها مشکلی وجود داشته باشد؟

پادشاه هفتاد و شش ساله اسپانیا دوشنبه گذشته در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که از سمت خود کناره گیری می کند. به این ترتیب راه برای جانشینی «پرنس فیلیپ» چهل و شش ساله هموار شد. اما از آنجا که در قوانین اسپانیا چنین شرایطی پیش بینی نشده است، باید قوانین جدیدی در این زمینه وضع شود.