آرشیو دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۹۲
سلامت
۱۶

خبر سلامت

موی داخل گوش و بینی را فقط کوتاه کنید

یک متخصص پوست و مو گفت: موی داخل بینی و گوش را نباید با موچین از ریشه جدا کرد و فقط باید آن را با قیچی کوتاه کرد.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفت وگو با جام جم ضمن تاکید بر این که موهای داخل مجرای گوش و بینی جنبه محافظتی در مقابل ورود ذرات خارجی را دارد، افزود: گرچه ممکن است با افزایش سن موهای این دو ناحیه بلند و ضخیم شود و برای شخص از نظر شکل ظاهری ناخوشایند به نظر برسد یا باعث تحریک و خارش بشود، اما باید از کندن آنها جلوگیری و صرفا به کوتاه کردن موها اقدام کرد.

وی تاکید کرد: ساختمان داخلی مجرای بینی و گوش در لایه زیرین موها غضروفی و بسیار نازک است و اگر مویی از ریشه خارج شود تا مدتی جای خالی آن در ناحیه ریشه مو باقی می ماند و فرصتی برای ورود آلودگی و انواع میکروب ها به نسج زیرین فراهم می کند. ورود میکروب و آلودگی به این نواحی می تواند ابتلابه بیماری های میکروبی را درپی داشته باشد که درمانشان سخت و طولانی خواهد بود و با درد و ناراحتی همراه است.

حبوبات، کاهنده کلسترول خون

به گفته متخصصان دانشگاه تورنتو، مصرف روزانه حبوبات کلسترول را کاهش می دهد.

به گزارش فارس، متخصصان دانشگاه تورنتو توصیه می کنند: خوردن روزانه 100 تا 130 گرم حبوبات (لوبیا، عدس، نخود) پنج درصد میزان کلسترول را کاهش می دهد و غیر از مفید بودن برای بدن، خطر ابتلابه بیماری های قلبی و عروق را نیز از بین می برد. این حبوبات ممکن است سبب نفخ، اسهال یا یبوست شوند، اما در طول زمان این موارد محو می شوند.

این متخصصان تاکید می کنند: برای حذف شدن و تولید نفخ نکردن باید حبوبات را در آب گذاشت و چند بار در پخت، آب آن عوض شود تا از نفخ جلوگیری کند. البته ابتدا باید مصرف حبوبات را از مقادیر کم آغاز کرد و به مرور مقدار آن را زیادتر کرد.