آرشیو پنج‌شنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۱
جهان
۱۵

بریده اخبار

افغانستان: در اثر تیراندازی یک فرد در لباس ارتش افغانستان به کارمندان یک دانشگاه نظامی در کابل و همکاران خارجی آنها، یک ژنرال آمریکایی کشته و 15نفر از جمله فرمانده دانشگاه و یک ژنرال آلمانی زخمی شدند. (بی بی سی)

اوکراین: نیروهای دولت اوکراین برای اولین بار مقر جدایی طلبان در شهر دونتسک را بمباران هوایی کردند. یک عضو شورای شهر دونتسک تایید کرد حداقل دوغیرنظامی در نبردها میان نیروهای دولتی و شورشیان جدایی طلب هوادار روسیه کشته شده اند. همچنین دبیرکل این ائتلاف احتمالاهفتم آگوست به کی یف می رود. (بی بی سی)

ترکیه: رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه با انتقاد از دولت آنکارا گفت صبر آنها در آستانه لبریزشدن است چراکه به دلیل انتخابات آتی، روند صلح مختل شده و مذاکرات باید ظرف یک هفته از سر گرفته شود. سخنان او در شرایطی مطرح شده که نخست وزیر ترکیه امیدوار است تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه آتی آرای کردها را ازآن خود کند. (تودیززمان)

آمریکا: مقام های دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا بر این باورند که فرد جدیدی به عنوان افشاگر، اطلاعات امنیت ملی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار می دهد و همین امر مایه سرافکندگی دولت پس از افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکاست. (سی ان ان)

لبنان: منابع لبنانی از وقوع درگیری های جدید میان ارتش لبنان و افراد مسلح در شهرک «عرسال» خبر دادند. این درگیری ها میان ارتش لبنان و افراد مسلح در مناطق «وادی عطا» و «وادی السرج» واقع در شهرک «عرسال» به رغم توافق آتش بس 24ساعته همچنان ادامه دارد و در این درگیری ها شش نفر از جمله چهارسوری و دولبنانی زخمی شدند. (الجزیره)

چین: مقامات یکی از شهرهای استان سین کیانگ داشتن ریش بلند و پوشیدن لباس اسلامی در اتوبوس های عمومی را ممنوع اعلام کردند. (خبرگزاری فرانسه)

روسیه: «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه دستور انجام اقدام های متقابل علیه تحریم های غرب را صادر کرد. او در حضور سران کشورهای منطقه ای اعلام کرد به کارگیری ابزارهای سیاسی برای اعمال فشار اقتصادی غیرقابل پذیرش هستند و در تقابل با همه هنجارها و معیارهاست. (واشنگتن پست)

مصر: دادگاه مصر حکم اعدام 12طرفدار اخوان المسلمین را تایید کرد. «طارق المط» یکی از اعضای پیشین حزب الوسط اعلام کرد با توجه به تجربه کار با اخوان المسلمین، این گروه در انتخابات آتی پارلمانی حضور پیدا خواهد کرد. (الحیات)