آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۷۶
اخبار کشور
۱۰

پهپاد اسرائیل از نخجوان آذربایجان پرواز کرده بود

پهپاد جاسوسی رژیم اسرائیل که اخیرا در مسیر یکی از سایت های هسته ای ایران توسط جمهوری اسلامی سرنگون شد از پایگاه هوایی جمهوری خودمختار نخجوان در آذربایجان پرواز کرده بود.

به گزارش پرس تی وی، منابعی که نامشان فاش نشد اعلام کردند: پهپاد «هرمس» که در تاریخ یک شهریور (23 اوت) پس از طی 300 کیلومتر مسافت هوایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد به سوی تاسیسات غنی سازی نطنز در مرکز ایران در حرکت بود.

این منابع افزودند: افشای محل پرواز این پهپاد اسرائیلی حاکی از نقش باکو در ماموریت جاسوسی رژیم اسرائیل است.

این پهپاد جاسوسی رادارگریز پیش از رسیدن به مقصد خود توسط یک موشک زمین به هوا هدف گرفته شد.

تاسیسات هسته ای ایران همواره هدف فعالیت های جاسوسی سرویس های مخفی آمریکا و اسرائیل بوده اند که بار ها برای انجام اهداف خود از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده اند؛ با وجود این، نیروهای نظامی ایران تمامی تلاش ها برای جاسوسی از این مکان ها را ناکام گذاشته اند.

با وجود ادعای مستمر مقامات آذری مبنی بر اینکه هرگز اجازه نخواهند داد از خاک کشورشان به عنوان بستری علیه ایران استفاده شود، دولت باکو در راستای منافع رژیم صهیونیستی اقدام کرده است.

بیش از 80 درصد از نفت مورد نیاز بندر راهبردی حیفا و در مجموع نزدیک به 40 درصد از انرژی مورد نیاز رژیم اسرائیل از طریق آذربایجان و خط لوله باکو- جیهان تامین می شود.

در تحولی دیگر گروه موسوم به «کنگره آذربایجانی های جهان» در اقدامی که نشانه ای دیگر از خصومت آذربایجان با جمهوری اسلامی بود یک نشست ضد ایرانی در باکو برگزار کرده است.

«کنگره آذربایجانی های جهان» که سال 1997 در آمریکا تاسیس شد در صدد جدایی استان های آذربایجان شرقی و غربی از ایران و اتحاد آنها با جمهوری آذربایجان است.