آرشیو پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۰
فرهنگ و هنر
۲۳
دریچه

در موسسه رحمان برگزار شد: نقد و بررسی مستند «زینت، یک روز بخصوص»

فیلم مستند «زینت، یک روز بخصوص» ساخته ابراهیم مختاری روز دوشنبه 4 خرداد در موسسه رحمان به نمایش درآمد و پس از آن، آذر تشکر جامعه شناس، به نقد و بررسی این فیلم پرداخت. وی با مقایسه این فیلم و کتاب «در گرگ و میش راه» که به قلم همین کارگردان منتشر شده است گفت: به نظر می رسد فیلم زینت دربرگیرنده تمامی سختی هایی که زینت متحمل شده و فشارهای اجتماعی ای که از طرف جامعه به وی تحمیل شده نیست. فیلم راجع به زنی در جامعه بسته روستای صلخ است که تصمیم می گیرد کاندیدای شورای شهر شود.

این جامعه شناس گفت: کتاب «در گرگ و میش راه» می تواند تکمیل کننده فیلم باشد؛ در بخشی از کتاب زینت توضیح می دهد باوجود اینکه در انتخابات اول شده است، اما اجازه ندارد رئیس یا نایب رئیس و حتی دبیر شورا باشد. زینت در چنین شرایطی توانسته کاندیدا شود و رای بیاورد. در جامعه ای که حتی زمانی که زینت همسر و دو فرزند دارد، توسط برادرش کتک می خورد و دایی اش تلاش می کند او را از شرکت در انتخابات منصرف کند. با وجود همه این اتفاقات او در انتخابات پیروز می شود.

تشکر در ادامه صحبت های خود، به موانع مشارکت سیاسی زنان در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: زنان در بسیاری از حوزه های جامعه ورود پیدا کرده اند. ولی در تمامی جوامع، ورود زنان به حوزه سیاست دشوار است. حتی در کشورهایی مانند هند که برای ورود زنان به بخش سیاست، سهمیه ای تعیین شده است، مکانیزم های محلی به گونه ای عمل می کنند که زنان به این حق خود نرسند.

وی در پایان با تاکید بر توانمندسازی زنان و مردان به موازات یکدیگر گفت: صرف توانمندسازی زنان در جوامع بسته، منجر به فاصله گرفتن زنان از جامعه خود می شود که در صورت تشدید این فاصله، زنان توانمندشده که عناصر تاثیرگذار و مثبتی برای جامعه خویش اند، به دلیل ناسازگاری با آن جامعه، مجبور به ترک جامعه خود می شوند. راه حل این مساله، توجه به توانمندسازی کل جامعه به جای تمرکز صرف بر توانمندسازی زنان است.