آرشیو سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۸
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

مهار گرمازدگی با نوشیدن آب

دکتر محمدرضا وفا (متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی)

با توجه به شروع فصل گرما و افزایش احتمال گرما زدگی برای جلوگیری از این اتفاق چه مواد غذایی باید مصرف کنیم و چه میزان نوشیدنی و مایعات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم؟

برای جلوگیری از گرمازدگی در نخستین گام افراد آسیب پذیر باید از قرارگرفتن در معرض نور شدید خورشید و گرما خودداری کنند. زنان باردار، کهنسالان وکودکان افراد آسیب پذیری هستند که در روزهای گرم کمتر و تنها در مواقع ضروری باید از خانه خارج شوند.

در گام بعدی افراد باید در این روزها از مصرف غذاهای پرادویه، تند، شور و همچنین لبنیات پرچرب خودداری کنند و انواع سبزی و صیفی را در وعده های اصلی غذای خود قرار دهند. در روزهای گرم هر فردی هنگام خروج از خانه باید همراه خود مقداری آب داشته باشد و با کوچک ترین خشکی مخاط دهان حتی با نوشیدن چند جرعه آب، کم آبی بدن خود را جبران کند. آب بهترین مایع برای رفع نیاز بدن به مایعات و کنترل سطح مایعات بدن است.

کسانی که دچار گرمازدگی و از دست دادن شدید آب بدن می شوند، با کمبود مقدار زیادی الکترولیت مانند سدیم، پتاسیم و املاح دیگر مواجه خواهند شد به همین دلیل بهترین توصیه به آنان این است که در چنین مواقعی میزان قابل توجهی آب و همچنین او آر اس، استفاده کنند. نوشیدنی های دیگر مانند چای، قهوه و شربت بیشتر مضر هستند و در مراحل ابتدایی بروز گرمازدگی توصیه نمی شوند. بهتر است فرد ابتدا از او آر اس و آب استفاده کند و با بروز علائم بهبود، چای کم رنگ یا شربت رقیق مصرف کند.