آرشیو دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۰۹
اخبار کشور
۲

ویکی لیکس منتشر کرد

اسنادی جدید از توطئه های آل سعود علیه ایران

دستگاه عظیمی در درون رژیم آل سعود از وزارت خارجه گرفته تا وزارت کشور، وزارت امور اسلامی، سرویس اطلاعاتی و دفتر پادشاه عربستان خود را وقف فعالیت های تبلیغاتی علیه ایران کرده است.

به گزارش جام نیوز، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با عنوان «اسناد ویکی لیکس نشان می دهد عربستان مسحور ایران شده است» نوشت: «اسناد فاش شده از وزارت خارجه رژیم آل سعود نشان می دهد این رژیم تقریبا مسحور ایران شده است و دیپلمات هایش در آفریقا، آسیا و اروپا فعالیت های ایران را با جزئیات ریز، زیر نظر می گیرند و نهادهای دولتی رده بالابرای جلوگیری از گسترش تشیع تلاش و توطئه چینی می کنند.»

این روزنامه نوشت: «این اسناد نشان می دهد دستگاه عظیمی در درون رژیم آل سعود از وزارت خارجه و وزارت کشور گرفته تا وزارت امور اسلامی، سرویس اطلاعاتی و دفتر پادشاه عربستان خود را وقف فعالیت های تبلیغی علیه ایران کرده است. در مواردی پادشاه مستقیما دستور قطع پخش شبکه های ایرانی از روی ماهواره را داده است.»

ترس آل سعود از نفوذ ایران و گسترش مذهب شیعه در بسیاری از این اسناد به وضوح پیداست. سفارت عربستان در تهران از اخبار مربوط به عربستان گزارش روزانه ارسال می کند و شبکه تلویزیونی فارسی زبان را با هدف بهبود چهره عربستان به راه انداخته است. نگرانی آل سعود از تبدیل شدن بسیاری از مناطق از قبیل چین، تاجیکستان، فیلیپین و برخی کشورهای آفریقایی به مرکز صدور انقلاب اسلامی باعث ایجاد برنامه های تبلیغاتی و اقدامات عملی علیه ایران شده که سفرای عربستان باید از این کشورها مرتب گزارش ارسال کنند.

آل سعود همچنین در مواردی دخالت مستقیم در جلوگیری از گسترش نفوذ ایران داشته است. از جمله، حذف و اختلال در شبکه ایرانی العالم از روی ماهواره عرب ست تا مانع رسیدن سیگنال این شبکه به بحرین و شرق عربستان که شیعه هستند، شوند. همچنین زمانی که دانشگاه اسلامی بین المللی اسلام آباد از سفیر ایران برای شرکت در مراسمی دعوت کرد، دیپلمات های سعودی از طریق یکی از اعضای هیئت مدیره دانشگاه، جلسه ای ترتیب و رئیسی متمایل به خود برگزیدند. طبق این اسناد، حتی کمک های انسانی نیز از توطئه عربستان در امان نمانده است. وزیرخارجه عربستان در سال 2011 در کنار درخواست کمک برای قربانیان سیل در تایلند، تاکید کرد؛ نتیجه این کار اثرگذاری مثبت بر روی مسلمانان تایلند و محدود کردن دولت ایران و نفوذ تشیع در این کشور خواهد بود.