آرشیو سه‌شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۵
جامعه
۱۴

تبعات رعایت نشدن نظام ارجاع

دکتر حمید طهماسبی پور (عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی)

بی اخلاقی پزشکی فقط محدود به تخلفات مالی نیست. البته درست است که تخلف مالی، یکی از موارد مهم نقض اخلاق پزشکی است، ولی گاهی بی اخلاقی های پزشکی به شکل تخلفات غیرمالی هم خودش را نشان می دهد.

از آنجا که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور ما هنوز جا نیفتاده است، شاهد هستیم بیمار می تواند به تشخیص خویش و به طور خودسرانه به هر پزشک متخصصی که دوست دارد مراجعه کند. این کار موجب شده حجم مراجعه به پزشکان متخصص افزایش پیدا کند. طبیعی است وقتی پزشک متخصص، سرش خیلی شلوغ شود، دیگر نمی تواند برای هر بیمار 20 دقیقه وقت بگذارد و در نتیجه برخی پزشکان متخصص، سعی می کنند با کمترین زمان ممکن، ویزیت بیمار را به پایان برسانند. این بی اخلاقی پزشکی را می توان محصول مستقیم مشکلات ساختاری نظام سلامت از جمله مشکل رعایت نشدن نظام ارجاع دانست.

در همه کشورهای توسعه یافته، بیشترین بار مراجعه بیماران به پزشک عمومی است سپس هر بیماری که نیاز به خدمات تخصصی داشته باشد، او را به پزشک متخصص ارجاع می دهند. این اتفاق باعث می شود هم بیمار درمان بهتری بگیرد و هم پزشک عمومی و متخصص وقت بیشتری برای بیمار بگذارند. از این طریق، هم اخلاق پزشکی حفظ می شود و پزشک از وقت قانونی ویزیت کم نمی گذارد و هم فرآیند درمان بیمار با کیفیت بهتری دنبال می شود.