آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۸۳
رسانه
۷

ویژگی های جنگ نرم

دکتر وحید خاشعی

جنگ نرم به دلیل پیچیدگی و اتکا به قدرت نرم، از ویژگی های بسیار زیاد و متنوعی برخوردار است که مهم ترین آنها عبارتند از:

1 جنگ نرم در پی تغییر قالب های ماهوی جامعه و ساختار سیاسی اتفاق می افتد. در این جنگ، اعتقادات، باورها و ارزش های اساسی یک جامعه برای تغییر مورد هجوم قرار می گیرد. با تغییر باورهای اساسی جامعه، قالب های تفکر و اندیشه دگرگون می شود و مدل های رفتاری مانند رفتارهای چالشی جایگزین می شود و این رفتارها به سمت ساختارشکنی جهت می یابد.

2 جنگ نرم، آرام و تدریجی و به گونه ای است که بسیاری آن را تشخیص نمی دهند. جنگ نرم زیرسطحی، غیرآشکار و به همین دلیل نامحسوس است.

3 جنگ نرم نمادساز است. بهره گیری از نمادهای تاریخی و گذشته و ارائه تصویری شکست خورده، ناامید و مایوس و در مقابل مهاجم با نمادهای موفق و پیروز.

4 نتایج جنگ نرم پایدار و بادوام است. هدف اصلی در جنگ نرم تغییر باورها و اعتقادات است.

5 جنگ نرم پرتحرک و جاذبه دار است که به صورت تدریجی و آرام شروع می شود و در نقطه ای به دلیل ایجاد جاذبه های کاذب بر دامنه تحرکات آن افزوده می شود. با گذشت زمان، بسیاری از بازیگران و حتی بازیگردانان جنگ نرم به صورت خواسته یا ناخواسته از درون جامعه هدف به استخدام کارگزاران اصلی جنگ نرم درمی آیند.

6 جنگ نرم هیجان ساز است. با نمادسازی ها، اسطوره سازی ها و خلق ارزش های جدید، از احساسات جامعه نهایت استفاده صورت می گیرد. مدیریت احساسات یک رکن در مهندسی جنگ نرم به حساب می آید.

7 جنگ نرم آسیب محور است. آسیب های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، میدان مانور جنگ نرم است.

8 جنگ نرم تضادآفرین است. تضادها همبستگی اجتماعی و وحدت ملی را برهم می زنند و زمینه های بروز بحران و درگیری داخلی را فراهم می سازد.

9 جنگ نرم از ابزار روز استفاده می کند. فضای مجازی، محیط اصلی جنگ نرم در شرایط کنونی به حساب می آید.