آرشیو پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴، شماره ۴۴۰۵
صفحه اول
۱
یادداشت 1

برنامه ششم؛ بسته اجرای اقتصاد مقاومتی

دکتر مهدی صادقی شاهدانی

نگاهی به چهار بندی که دو روز پیش توسط دفتر رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی به دولت ابلاغ شد، نشان می دهد، در شرایط حال حاضر کشور اگر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تبدیل به برنامه عملیاتی نشود، راه پیاده شدن آن در اقتصاد باز نخواهد شد.

در این میان اکنون که دولت در حال تهیه برنامه ششم توسعه به عنوان یک برنامه میان مدت است، تاکید مقام معظم رهبری بر گنجاندن بازوهای اجرایی اقتصاد مقاومتی در این برنامه، بسیار به موقع است؛ چراکه تاکنون بستر اجرایی مناسبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود نداشته و حتی گنجاندن این برنامه در بودجه های سنواتی نیز دردی را دوا نمی کند، چون اقتصاد مقاومتی نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد. اما اکنون که دولت در حال نگارش برنامه ششم و تسلیم قریب الوقوع آن به مجلس است، فرصتی مناسب است تا اقتصاد مقاومتی در تمام ارکان این برنامه نفوذ کرده و جا بیفتد. البته تاکید مقام معظم رهبری بر گنجاندن برنامه اجرایی اقتصاد مقاومتی در لایحه برنامه ششم یک معنی به خصوص هم دارد و آن این که دولت تاکنون در عملیاتی کردن این برنامه تاخیر داشته و با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز اجرایی نشده است.

در کنار این نگاهی به توصیه های چهارگانه رهبر معظم انقلاب به دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی نشان می دهد، معظم له بر مشارکت ویژه مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و معتقدند بدون جلب این مشارکت، برنامه اقتصاد مقاومتی و دیگر برنامه های اقتصادی دولت راه به جایی نخواهد برد.

لذا امید می رود دولت با استفاده از این بندها، موانع مردمی کردن اقتصاد را فراهم کرده و توجه داشته باشد حتی تحقق اولویت هایی چون رکود، کاهش تورم و رفع بحران بیکاری بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. علت این امر نیز روشن است، زیرا دولت ابزار و سرمایه لازم برای مقابله با مشکلات سه گانه یادشده را ندارد، اما مشارکت مردم این ابزارها را فراهم می کند. ضمنا این مشارکت می تواند فشار موجود بر دولت را کم و ظرفیت و توانی ایجاد کند که قوه مجریه بتواند به سیاستگذاری و مسائل حاکمیتی بپردازد، لذا می توان به دولت پیشنهاد کرد اگر پایه های برنامه ششم توسعه بر توانمندسازی و مشارکت مردم در اقتصاد بنا نهاده شود، هم اقتصاد مقاومتی و هم دیگر برنامه های دولت راحت تر از همیشه اجرایی خواهد شد.