آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۵۷۲
سیاست
۷

نماینده ولی فقیه در سپاه: آثار نفوذ را در اندیشه سیاسی برخی مسئولان می بینیم

روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین «علی سعیدی»، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در همایش فرماندهان، مسئولان، استادان و مربیان عقیدتی- سیاسی سپاه که به مناسبت روز گرامیداشت عقیدتی- سیاسی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. گزیده ای از سخنان او به نقل از «سپاه نیوز» در ادامه می آید:

یکی از مشکلات اساسی مخاطبان ادیان الهی در طول تاریخ بدفهمی و کج فهمی از دین و آیین الهی است.

تاثیر در ادراک خواص مهم ترین عامل انحراف در تاریخ بوده است. اگر نفوذ را به معنای تصرف در فکر و ادراک معنا کنیم، نفوذ سیاسی به معنای تصرف دشمن یا عناصر منحرف خودی در ادراک سیاسی و معرفتی و اعتقادی خواص می شود.

اگر نفوذ فرهنگی را هم تصرف دشمن در فرهنگ جامعه بدانیم یعنی دشمن در ادراک فرهنگی مردم تصرف کرده است.

اولین نمونه تاریخی کج فهمی از دین مربوط به اربابان کلیسا در قرون وسطا می شود. امام خمینی (ره) در مقطعی فرمودند من زمانی که در فیضیه فلسفه تدریس می کردم، کوزه آبی که فرزند من از آن می نوشید را آب می کشیدند و ما را نجس می دانستند، زیرا من فلسفه می گفتم. ممکن است ما هم به آسیب اربابان کلیسا و کج فهمی از دین دچار شویم.

عده ای از عمامه به سرهای ما فکر می کنند مشکلات را می توان با توسل به سکولاریسم غربی حل کرد.

در عصر حاکمیت دینی، ما شاهد کج فهمی از دین هستیم، ازجمله بدفهمی نسبت به حاکمیت دینی که در آثار برخی نظریه پردازان مشاهده می کنیم. چه دلیلی دارد در عصر ولی فقیه ما شاهد کج فهمی افراد نسبت به دین باشیم؟ کج فهمی که در سه حلقه کارگزاران، اصلاح طلبان و کیان و حلقه نیاوران بروز و ظهور پیدا کرده است.

واکسینه کردن جامعه و همچنین پاسداران و بسیجیان در برابر پدیده نفوذ، بدعت و کج فهمی از دین، ضرورت دارد.

ما امروز آثار نفوذ را در اندیشه سیاسی برخی مسئولان و نیز ادراک فرهنگی شماری از مردم می بینیم و بنابراین باید نسبت به آن روشنگری و آگاه سازی صورت پذیرد.