آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۵۷۲
دیپلماسی
۱۹

ایران جایگزین کانادا در فروش آب سنگین به آمریکا

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد فروش آب سنگین نیروگاه اراک به آمریکا سخن گفته و به انتقادات پاسخ داده است. او گفته: «کسانی که درباره قیمت آب سنگین صحبت می کنند از وضعیت بازار آگاهی ندارند. ما آب سنگین را طبق قیمت روز فروختیم و جایگزین شرکت های کانادایی در بازار آمریکا شده ایم».

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی گفت: «علاوه بر 130تن آب سنگینی که می توانیم طبق برجام حفظ کنیم، حدود 70 تن مازاد داریم که باید در بازارهای بین المللی عرضه شود. از این 130 تن، حدود 65 تن برای رآکتور بازطراحی شده اراک مورد نیاز است که این میزان برای پنج سال دیگر لازم خواهد بود ضمن اینکه حدود 65 تن دیگر هم به عنوان ذخیره نگه می داریم».

کمالوندی گفت: بازار بین المللی آب سنگین شامل دو بخش تحقیقاتی دارویی است و استفاده در رآکتورهای قدرت آب سنگین است که با استفاده تحقیقاتی رآکتور آب سنگین فرق می کند. آب سنگین مصرفی رآکتورها معمولااز سال ها قبل ذخیره می شود. همه کشورها این کار را می کنند و آن چیزی که می ماند در بازار در مصارف غیرهسته ای و دارویی استفاده می شود. مصرف کل بازار دنیا 95 تن در سال است که 75 درصد آن مربوط به بازار آمریکاست و در هر صورت هر مقدار آب سنگین به فروش برسد، بخش عمده آن به این بازار می رود و نمی توان از آن صرف نظر کرد. اینکه ما این را به بازار آمریکا بدهیم کار معقولی است.

کمالوندی گفت: آن چیزی که مایه افتخار است، این است که کارخانه ای که آنها دنبال تعطیلی اش بودند الان می پذیرند که باید کار کند و آب سنگینش را هم می خرند و به کیفیت خوب آن هم اذعان دارند.