آرشیو شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۵
صفحه آخر
۱۶
نگاه ویژه

نقش دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی

دکتر محسن فرمهینی فراهانی (دانشیار دانشگاه شاهد)

اصطلاح اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در ایران در سال 1389 از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارآفرینان کشور مطرح شد و پس از آن نیز در سخنرانی های متعددی مورد تاکید ایشان قرار گرفت.

از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، معنای اقتصادمقاومتی آن است که کشور اقتصادی داشته باشد که هم روند روبه رشد اقتصادی در آن محفوظ بماند و هم آسیب پذیری را کاهش دهد.زیرساخت های اقتصاد مقاومتی لزوما به بخش اقتصاد بازنمی گردد بلکه جنبه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم دارد. در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بخش های مختلف کشور وظایفی دارند که نقش دانشگاه ها به عنوان پرچمداران اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در این زمینه بی بدیل است. در این راستا دانشگاه ها باید در دو سطح اساتید و دانشجویان به بحث و گفت وگو پیرامون این موضوع پرداخته و اقدامات و برنامه های پیش بینی شده جهت تحقق اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنند. از جمله این اقدامات و راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 دانشگاه باید با برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان، همایش و سخنرانی های علمی و سفارش پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در شناساندن راهکارهای اقتصاد مقاومتی اقدام کند.

2 دانشگاه با حمایت از فعال سازی مراکز رشد و تاسیس شرکت های دانش بنیان می تواند نقش بسزایی در تولید و تجاری سازی علم، توسعه کارآفرینی و نوآوری، ارتباط با صنعت و در نهایت تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا کند.

3 در راستای هماهنگی رشته های دانشگاهی با نیازهای جامعه باید ارزیابی، بازنگری وتوسعه رشته های منطبق برنقشه علمی کشور در دستور کار معاونت های آموزشی دانشگاه ها قرار گیرد.

4 دانشگاه می تواند در قالب طرح های پژوهشی، الگوی علمی و بومی برآمده جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را در سطح دانشگاه خود ودرسطح کشور پیش بینی کند.

5 به منظور انجام امور اجرایی درون دانشگاه، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در هزینه ها، مواد مصرفی دانشگاه از تولیدات داخلی کشور خریداری شود.

6 برای نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه ضروری است شاخص ها و مولفه های سبک زندگی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی احصا شود و سپس درجهت عملیاتی کردن آن اقدام مناسب صورت گیرد.