آرشیو سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۶۷
اخبار کشور
۳

گری سیک: برجام نتوانست ایران را وادار کند تا سیاست خارجی خود را تغییر دهد

در یادداشت مشترک دو مقام و مشاور سابق امور بین الملل آمریکا آمده است: این توافق [برجام] دولت ایران را تغییر نداد و این کشور را وادار نکرد تا سیاست خارجی خود را تغییر دهد.

«گری سیک» مشاور سابق روسای جمهور سال های دهه هفتاد و هشتاد میلادی آمریکا و «جی. ویزنر» مشاور امور بین الملل در یادداشتی مشترک که در وبگاه «کلولند» منتشر شده است، توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی را عامل جدید تغییر دهنده اوضاع در خاورمیانه نامیدند.

در این یادداشت با اشاره به قول های ایران در برجام آمده است: این توافق موفقیت آمیز بود زیرا تمرکز بر یک هدف که توانایی ایران در ساخت سلاح هسته ای بود، داشت. البته این توافق دولت ایران را تغییر نداد و این کشور را وادار نکرد تا سیاست خارجی خود را تغییر دهد. این توافق بر وضعیت حقوق بشر ایران اثری نگذاشت و موجب ممنوعیت توسعه و گسترش موشک های ایران نیز نشده است.

به گزارش فارس، نویسندگان این یادداشت در خاتمه نوشتند: خاورمیانه در آتش است و ایران در افغانستان، عراق، سوریه و خلیج فارس، لبنان و یمن مداخله دارد. نحوه مقابله ایران با مشکلات منطقه ازجمله رابطه با اسرائیل و رفتار این دولت با مردم کشورش برای آمریکا مهم است.

ضرورت دارد تاکید نماییم که ایران با همسایگانش در آرامش زندگی می نماید و معیارهای رفتاری پذیرفته شده در سطح بین الملل را رعایت می کند. ما باید ایران را ترغیب نماییم اقدامات خصمانه اش چون آزمایش موشکی با دیدگاه های جامعه بین الملل سازگاری ندارند.