آرشیو سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۶۷
اقتصادی
۴

رئیس انجمن ملی خرمای کشور خبر داد

افزایش 3500 تومانی قیمت هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان

رئیس انجمن ملی خرمای کشور از افزایش 3هزار و 500 تومانی قیمت هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان خبر داد.

محسن رشید فرخی در گفت وگو با فارس گفت: تولید خرما در کشور در سال گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی با 30 درصد افت همراه شد.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور با بیان اینکه پیش بینی می شود که تولید خرما در سال جاری خوب باشد، گفت: برداشت خرما تا 2 ماه آینده آغاز می شود و احتمالا امسال حدود یک میلیون تن تولید داشته باشیم.

وی علت گرانی خرما در ماه رمضان جاری را افزایش تقاضا عنوان کرد و گفت: در کنار افزایش تقاضا کاهش تولید در سال گذشته هم موجب افزایش قیمت شده است.

رشید فرخی با بیان اینکه خرمای مضافتی بیشترین میزان مصرف در ماه را دارد، گفت: سالانه حدود 350 هزار تن از این محصول تولید می شود که به دلیل شرایط آب و هوایی در سال گذشته حدود 250 هزار تن از این محصول تولید شد.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور قیمت واقعی هر کیلو خرمای مضافتی را 4 تا 5 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت این محصول در بازار در حال حاضر به 8 تا 8 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

رشید فرخی با اشاره به افزایش تقاضای خرما در ماه رمضان تصریح کرد: بیش از 50 درصد خرمای تولیدی در ماه رمضان مصرف می شود و بقیه خرما در 11 ماه دیگر سال به مصرف می رسد.

افزایش 3500 تومانی قیمت هر کیلوگرم خرما در ماه رمضان در حالی صورت گرفته که معلوم نیست دستگاه های مسئول و ناظر در این ارتباط چه وظیفه ای برعهده دارند؟ آیا مقابله با سودجویی عده ای فرصت طلب وظیفه دستگاه های مسئول نیست؟ اگر قرار نیست مسئولان با این فرصت طلبان گرانفروش که به محض افزایش تقاضای مردم برای مصرف خرما بلافاصله قیمتها را بیش از 50 درصد افزایش می دهند برخورد کنند پس چه زمانی می خواهند به وظیفه خویش مبنی بر رعایت حقوق مردم عمل کنند؟