آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۹
روزنامه فردا
۲۰
پیشنهاد

تولد اهریمن

کتاب «تولد اهریمن» نوشته عبدالباری عطوان و با ترجمه فاروق نجم الدین منتشر شده است. وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه عربی انگار به یک عادت تبدیل شده است. این منطقه دوباره زیر سایه سنگین جنگی قرار گرفته که از همیشه خونبارتر و قساوت آمیزتر است. این کتاب سعی دارد تا روند تاریخی شکل گیری جماعت های «جهادی» را از آغاز تاکنون بررسی و دلایل نقش آفرینی آنها را در درون همین جوامع جست وجو کند.

نویسنده با اشراف کاملی که بر منابع گروه های «جهادی» دارد، تفاوت های موجود میان تشکیلات «دولت اسلامی» در عراق و سوریه با تشکیلات «القاعده» را نشان می دهد. او به ویژه به این تفاوت اشاره می کند که تشکیلات «القاعدة» همواره به عنوان میهمان در کشورهایی فعالیت کرده است که هزاران کیلومتر از محیط بومی خود فاصله داشته اند، حال آنکه داعش در محیط طبیعی خود شکل گرفته است.

ازاین رو نویسنده نتیجه می گیرد که نفس تشکیل این دولت، روند فعالیت جماعت های «جهادی» را به سمت وسویی متفاوت سوق داده است. نویسنده سعی کرده است اهداف و رویکردهای تشکیلات داعش و سایر تشکیلات «جهادی» را با استناد به متون تئوریکی بررسی کند که از برجسته ترین نظریه پردازان این جریان فکری به جا مانده است. او در این زمینه خوانندگان کتاب را با آرا و عقاید ابوبکر ناجی، شیخ محمد المقدسی و دیگران آشنا می کند. نویسنده با بهره گیری از منابع دست اولی که در اختیار دارد، توانسته جوانبی پنهان از شخصیت خلیفه خودخوانده تشکیلات داعش را روشن کند.

او در جای جای کتاب به نقل قول از دست اندرکارانی سخن می گوید که شخصا با آنها دیدار کرده است. نویسنده قبلا نیز (سال 1996) با بن لادن ملاقات مفصلی در کوه های تورابورا در افغانستان انجام داده که حاصل آن کتابی به نام «القاعده: تشکیلات سری» بوده است. عبدالباری عطوان نویسنده این کتاب خود یک روزنامه نگار پرتجربه فلسطینی است که سال ها با روزنامه الشرق الاوسط در لندن فعالیت مطبوعاتی داشته است.

او بارها و بارها در میزگردهایی که از سوی شبکه های خبری و ماهواره ای عرب زبان و انگلیسی زبان تشکیل می شود، به عنوان کارشناس جماعت های «جهادی» شرکت کرده و به نقد و تحلیل پرداخته است. این کتاب با شمارگان هزار و با قیمت 20 هزار تومان در انتشارات علمی وفرهنگی منتشر شده است.